Reklama społeczna- czy to ma sens?

Laura Lee Moreau

Laura Lee Moreau

Dziś chciałabym poruszyć temat reklam, nie mam na myśli jednak tych, które najczęściej widzimy w telewizorze. Chodzi mi o te o reklamy, które zostają z nami na długo, takie które poruszają ważne społecznie tematy lub zmuszają do myślenia – reklamy których celem jest coś więcej niż zwiększenie sprzedaży produktów. Mówię o reklamach, które nazwałabym reklamami odpowiedzialnymi społecznie.

Kiedy zaczęłam zastanawiać się nad tym tematem przyszły mi do głowy reklamy aktualne, z przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, im dłużej jednak się zastanawiałam, tym więcej ich sobie przypominałam. Nie wszystkie udało mi się znaleźć, ponieważ pamięć ludzka jest tak skonstruowana, że najlepiej pamięta się emocje, które zostały wzbudzone przez reklamę, temat jaki ona poruszyła, a nie logo firmy, które pojawia się na końcu. Kontynnuując moje poszukiwania udało mi się jednak dotrzeć do wielu reklam z prawdziwym przesłaniem.

Serdecznie zapraszam do lektury artykułu oraz przypomnienia sobie tych reklam.

 

Czym właściwie charakteryzuje się reklama społeczna? Jakie cechy musi posiadać, żeby nazwać ją odpowiedzialną społecznie? Według jednej z definicji jest to:

Reklama społeczna to proces komunikacji perswazyjnej, którego głównym celem jest wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań. Realizowane jest to zazwyczaj na dwa sposoby. Po pierwsze przez namawianie do prospołecznych zachowań (…). Po drugie poprzez namawianie do zaniechania zachowań niepożądanych(…). [1]

Jest więc to reklama, która nie promuje żadnego konkretnego produktu, a postawę lub ideę, co odróżnia ją od reklamy komercyjnej. Celem reklamy społecznej jest przedwszystkim zmiana postawy, przedstawienie problemu społecznego, jest też czasem wskazaniem na co warto przekazać pieniądze, ale nie chodzi tu o produkt firmy, która reklamę ufundowała, a inicjatywę, która potrzebuje wsparcia. Człowiek wspierając finansowo jakiś projekt społeczny odczuwa zadowolenie ze spełnienia dobrego uczynku, zrobienia czegoś w wyższym celu, czasem jest to jednorazowy impuls wywołany zobaczoną reklamą, a czasem zostanie ona w pamięci na dłużej, wywołując zmianę postawy danej osoby.

Zmiana postawy jest głównym celem reklamy społecznej, ma skłonić widza do przemyśleń, sprawić, że osoba oglądająca zauważy problem i zastanowi się nad nim, poszuka rozwiązań. Czasem nie musi to być problem społeczny, a zwrócenie uwagi na to co jest naprawdę istotne w życiu, na wartości takie jak współczycie, przyjaźń czy rodzina.

Jako przykład takiej reklamy mogą posłużyć poniższe reklamy telefonii komórkowej.

ERA – telefonia komórkowa też może być odpowiedzialna, piękna reklama, o tym co w życiu ważne.

 

PLUS przypomniał, żebyśmy potrafili w codziennym życiu znaleźć chwilę dla naszych najbliższych.

 

EDEKA bardzo mocna reklama uświadamiająca jak ważna jest rodzina i jak samotni porafią być starsi ludzie mimo licznej rodziny.

 

Reklama społeczna jest często mylona z marketingiem społecznym oraz marketingiem zaangażowanym społecznie, podczas gdy ta forma przekazu jest tylko jednym z narzędzi wykorzystywanych w ramach tych pojęć.

Marketing społeczny jest to:

Marketing społeczny to proces wykorzystujący zasady i techniki obowiązujące w marketingu komercyjnym tworzenia, komunikowania i dostarczania wartości w celu wpłynięcia na zachowania/postawy grupy docelowej z korzyścią dla całego społeczeństwa (ochrona zdrowia, bezpieczeństwo, środowisko naturalne) [2]

Marketing zaangażowany społecznie (Cause Related Marketing) z kolei:

Cause Related Marketing to połączenie celów ekonomicznych przedsiębiorstwa z celami społecznymi w ramach danego przedsięwzięcia. CRM jest wszechstronną metodą pozwalającą na projektowanie programów powstałych na bazie potrzeb i zainteresowań przedsiębiorstwa z równoczesnym rozwiązywaniem problemów społecznych.[3]

Pojęcia te wzajemnie się przeplatają, odnosząc się do przesłania, jakie może nieść ze sobą reklama odpowiedzialna społecznie. Taka reklama nie zawsze jest „ładna”, nakłania ona często do zmiany punktu widzenia, pojawiają się dzięki niej uśpione wcześniej zachowania obywatelskie lub prospołeczne, a człowiek zaczyna dostrzegać coś więcej niż konsumpcjonizm. Jednak przekaz reklamy społecznej może budzić w ludziach silne emocje, może być zupełnie inaczej odebrany przez różne pokolenia, a to co porusza pokolenie Y, może być uznane za niestosowe przez wcześniejsze pokolenia.

Amazon – reklama porusza wartości rodzinne, rozszerzone o włochatego członka rodziny 🙂

 

Allegro – jedna z najlepszych (moim zdaniem) reklam społecznych ostatnimi czasy. Pokazuje co tak naprawdę liczy się w życiu.

Update 04,03.2018 Mój absolutyny faworyt 🙂 całym sercem jestem za tą reklamą allegro, która pokazuje, że małe rzeczy mogą mieć wielkie znaczenie 🙂

IKEA – fantastyczna akcja IKEA na rzecz walki z bezdomnością psów. Akcja przeprowadzona małym kosztem, za to z wielkim efektem.

 

Ponieważ reklamy społeczne poruszają tematy ważne takie jak: rodzina, opieka nad zwierzętami, emocje jakie towarzyszą dobrym uczynkom, czy wspomnieniom, a także to co jako ludzie możemy zrobić, aby świat stał się lepszym miejscem, muszą one być wyważone. Zasady rynku marketingowego są wymagające, a reklama ma przynieść korzyść dla firmy, ma zwiększyć sprzedaż. Jak więc wpisuje się w to reklama, która nie będzie kojarzona z produktem, a z akcją społeczną, która dotrze do serca, a nie portfela konsumenta? Czy taka reklama ma jakiś sens?

Trzeba popatrzeć na zagadnienie trochę szerzej, na to co reprezentuje sobą firma, jakim wartościom hołduje, jakie ma podejście do swoich interesariuszy. Coraz więcej marketingowców i PRowców dostrzega już, że tworzenie dobrej marki firmy również przynosi korzyści. Jeśli firma rozumie, że wbudowując w swoją strategię zasady społecznej odpowiedzialności i przeznaczając fundusze na działania, które w pierwszej chwili mogą wydawać się nieopłacalne, to firma w dłuższej perspektywie zyska, i  to na wielu płaszczynach.

Kingstone technology, o tym jak ważne są wspomnienia i to by je zachować

 

Ariel, o prostych rzeczach, które możemy zrobić dla rugiej osoby, a także poruszający temat równości w związku.

 

Moim zdaniem, reklamy społeczne są wspaniałym narzędziem, które trafia do bardzo dużego grona odbiorców i jesli choć jedna na 100 osób zmieni swoją postawę, to warto zamiast produkować kolejną reklamę wychwalającą przewagi produktu X nad produktem Y, postawić na ważniejszy przekaz.

 

Przekaz który może sprawić, że świat stanie się trochę lepszy.

 

thaigoodstories – life insurance, pięknie ukazane jak małe, dobre uczynki odpłacają się wspaniałymi emocjami.

 

true move – o tym jak dobre serce okazane drugiemu człowiekowi może wrócić do nas ze zdwojoną siłą.

 

 

Na koniec reklama społeczna z nutą czarnego humoru 😉

1377279779_by_Sebastian_500

Źródła:

1. Dominika Maison, Piotr Wasilewski, „Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej”
Kraków, 2008, rozdział Agaty Stafiej-Bartosik – Historia reklamy społecznie użytecznej

2. M. Karwacka, Marketing społeczny w służbie biznesu i społeczeństwa, „Kultura i Edukacja” nr 2/2007, s. 24.

3. http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/marketing-spolecznie-zaangazowany/

a także:

https://maciejborowy.pl/2012/12/07/odpowiedzialna-reklama-spoleczna-i-trojkat-dramatyczny-karpmana/

http://www.kampaniespoleczne.pl/

http://www.fks.org.pl/b-art-reklama.php

pr. mgr. „Reklama społeczna jako narzędzie kampanii społecznych. Socjopedagogiczna próba portretu” PATRYCJA RADZIWOLSKA, CZĘSTOCHOWA 2012

 

,
One comment on “Reklama społeczna- czy to ma sens?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *