Grupa Lavazza kontynuuje swoje zaangażowanie na rzecz Ziemi realizując projekty ponownego zalesiania w Etiopii i Peru

22 kwietnia 2020 r. w Warszawie, w Międzynarodowym Dniu Ziemi, Grupa Lavazza, zaprezentowała najważniejsze projekty, które prowadzona przez nią fundacja realizuje w obszarze ponownego zalesiania. Jest to jeden z głównych problemów ekologicznych, który dotyczy wszystkich gatunków żyjących na naszej planecie i  wymaga pilnego działania wielu instytucji i partnerów, zwłaszcza tych, którzy, tak jak Lavazza, swój biznes opierają na tym, co da im Ziemia.

Fundacja Lavazza wspiera i finansuje, zarówno niezależnie, jak i we współpracy z organizacjami publicznymi
i prywatnymi, 24 projekty w 17 krajach na 3 kontynentach na rzecz ponad 97 000 plantatorów kawy. W ciągu ostatnich kilku lat zintensyfikowała rozwój własnych projektów, między innymi wspierających ponowne zalesianie, które jest stale rosnącym problemem we wszystkich krajach posiadających uprawy kawy. We współpracy
z organizacjami pozarządowymi i uznanymi instytucjami międzynarodowymi, Fundacja Lavazza działa na tym froncie w Etiopii i Peru podejmując inicjatywy związane z uprawami rolnymi, a na Kubie, Haiti, Dominikanie
i Kolumbii
z projektami zrównoważonego rozwoju, które obejmują również ponowne zalesianie.

W ciągu ostatnich 5 lat,  Fundacja Lavazza doprowadziła do posadzenie łącznie ponad 15 milionów krzewów kawowych.

Obecnie wdrażane projekty realizowane będą wieloetapowo, głownie w 3 letnich okresach i zaplanowane zostały z uwzględnieniem długoterminowego, korzystnego wpływu zarówno na środowisko naturalne, jak również na warunki społeczno-gospodarcze zbiorowości wiejskich. Każdy z nich dostosowany został  również do konkretnych potrzeb lokalnych na danym terytorium.

Zero wylesiania w Etiopii

W Etiopii, kraju będącym największym w Afryce producentem kawy, Fundacja Lavazza wspiera 3-letni projekt zainicjowany w 2019 roku, mający na celu odnowienie produkcji kawy zakładającej „zero wylesiania”
w rezerwacie biosfery Yayu UNESCO w regionie Oromia. Projekt realizowany jest we współpracy z Fundacją Hannsa R. Neumanna i Międzynarodową Inicjatywą Klimatyczną Niemieckiego Ministerstwa Środowiska.

Jego celem jest opracowanie, przetestowanie i promowanie skalowalnego modelu hodowli „kawy ogrodowej”,  aby pomóc poprawić sytuację społeczno-gospodarczą 3000 rodzin żyjących z upraw kawy, spowolnić postęp wylesiania i przyczynić się do ochrony lasów i przywrócenia krajobrazu leśnego. Tylko w 2018 roku posadzono 29 000 krzewów w ramach tej inicjatywy. Model plantacji „kawy ogrodowej” blokuje postęp wylesiania, promując jednocześnie ducha przedsiębiorczości wśród drobnych producentów. Farmy kawy ogrodowej tworzone są
w pobliżu domów, w obszarach przejściowych między zabudowaniami a lasem i pociągają za sobą konieczność sadzenie drzew owocowych, niezbędnych do zacienienia krzewów kawy. W ten sposób rolnicy zyskują nie tylko uprawy kawy, ale także stają się producentami innych owoców, zwiększając w ten sposób swoje dochody. Cele krótkoterminowe projektu obejmują szkolenia dla ponad 2000 producentów kawy w zakresie dobrych praktyk  rolnych, które zapewniają większą odporność upraw na zmiany klimatu i ochronę zasobów leśnych.

W Etiopii kawę produkuje około  4 mln drobnych rolników. Wielu z nich boryka się z różnymi problemami gospodarczymi, społecznymi i środowiskowymi i coraz bardziej naraża i tak kurczące się zasoby środowiskowe Etiopii, by zadbać o podstawowe potrzeby swoich rodzin. Intensywne wykorzystanie zasobów naturalnych widoczne jest głównie w lasach, którym grozi utrata 200 000 hektarów powierzchni każdego roku. Rezerwat biosfery Yayu (167 021 ha) utworzony został w regionie Oromia w 2010 roku, aby zniwelować trend wylesiania. Obszar ten jest uważany za rezerwat różnorodności biologicznej w afrykańskim ekosystemie górskim i kluczowe miejsce upraw kawy Arabica. Oznacza to, że rezerwat odgrywa znaczącą rolę, jako Narodowy Obszar Ochronny dla lasów, w ochronie naturalnych i kulturowych zasobów kraju.

Orzechy brazylijskie w Peru: zasoby naturalne
lokalnych społeczności i oddech dla planety

W Peru Fundacja  Lavazza postanowiła wesprzeć w działaniach CESVI, organizację pozarządową, która od ponad 20 lat prowadzi projekty w samym sercu puszczy amazońskiej.

Wspierany przez Fundację i zarządzany przez CESVI wraz z peruwiańskim Ministerstwem Środowiska oraz społecznościami lokalnymi projekt umożliwił już zachowanie 36 000 hektarów lasów deszczowych Amazonii,
w strefie, która padła ofiarą zeszłorocznych pożarów oraz stale narażona jest na wylesianie.

Dwaj sojusznicy projektu wspieranego przez Fundację Lavazza to miejscowa ludność i roślina o niesamowitych właściwościach, orzech brazylijski.

Głównymi celami projektu są:

  1. umożliwienie lokalnym społecznościom sprawowania bezpośredniej kontroli i tym samym przejęcia przez nich roli strażników lasu deszczowego;
  2. posadzenie nowych brazylijskich drzew orzechowych na już zdegradowanych obszarach lasu i przyznanie ich lokalnym społecznościom, jako nowego źródło dochodu. Brazylijskie drzewo orzechowe (Bertholletia excelsa) jest bardzo cennym zasobem dla środowiska: może rosnąć nawet do 50 metrów, żyć do 700 lat
    i w tym czasie zneutralizować koło 64 000 kg CO2.

Projekt ma znaczącą misję społeczną, ponieważ promuje zbiory, przetwarzanie i sprzedaż naturalnych produktów lokalnych, takich jak orzech brazylijski oraz uprawę drzew owocowych, które są źródłem zarówno żywności, jak
i dochodów dla społeczności tubylczych.

Informacje o Grupie Lavazza

Założona w Turynie w 1985 roku włoska firma, od czterech pokoleń należy do rodziny Lavazza.  Jako jeden z najważniejszych producentów kawy na świecie, Grupa działa obecnie poprzez sieć oddziałów i dystrybutorów w ponad 140 krajach, 70% swoich przychodów generując poza granicami Włoch. Lavazza zatrudnia łącznie ponad 4000 osób, a w 2019 r. jej obrót wyniósł 2,2 mld EUR. Jest jedną ze 100 najbardziej prestiżowych międzynarodowych marek według Reputation Institute, zajmuje dziewiąte miejsce na świecie w dziedzinie odpowiedzialności biznesu w globalnym rankingu CR RepTrak 2019, osiągając również pierwsze miejsce w sektorze żywności i napojów oraz wśród firm włoskich.

Już na początku swego istnienia Lavazza opracowała koncepcję tworzenia mieszanek (blendów), czyli łączenia różnych rodzajów kawy z różnych regionów geograficznych, i nadal  jest to cecha wyróżniająca większość jej produktów. Firma ma też 30 lat doświadczenia w produkcji i sprzedaży kawy porcjowanej i systemów do jej parzenia. To pierwsza włoska marka, która zaczęła oferować kapsułkowe systemy espresso. Lavazza działa we wszystkich segmentach biznesowych — ma w swojej ofercie produkty do domu, kawiarni i punktów usługowych oraz biur. Zawsze koncentruje się przy tym na innowacyjnych technologiach i systemach konsumpcji.

Lavazza zwiększa świadomość swojej marki w skali globalnej m.in. poprzez ważne projekty partnerskie, ściśle związane z jej strategią internacjonalizacji. W świecie sportu jest obecna na turniejach tenisowych Wielkiego Szlema, w świecie sztuki współpracuje natomiast z prestiżowymi muzeami, takimi jak Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku oraz Państwowe Muzeum Ermitażu w Petersburgu.

W skład Grupy Lavazza wchodzą liczne spółki, w tym francuskie Carte Noire i ESP (przejęte odpowiednio w 2016 i 2017 r.), duńska Merrild (2015), amerykańska Kicking Horse Coffee (2017), włoska Nims (2017) i australijska Blue Pod Coffee Co (2018). Po sfinalizowaniu przejęcia pod koniec 2018 r. utworzono jednostkę biznesową Lavazza Professional, która obejmuje popularne systemy dostarczania kawy do biur (OCS) i automaty sprzedające Flavia i Klix.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *