Jak nie marnować żywności? Zapytaj uczniów – kolejna edycja projektu Whirlpool „Nie marnujmy chwil”
Warszawa, 2 kwietnia 2019 r. – Firma Whirlpool rozpoczyna trzecią edycję „Nie marnujmy chwil” – projektu edukacyjnego, który promuje wśród dzieci i młodzieży w szkołach walkę z marnowaniem żywności. Tegoroczna kontynuacja akcji jest również częścią europejskiej kampanii informacyjnej „Zero Waste” nt. zrównoważonej konsumpcji.
– Kształtowanie pozytywnych zachowań najlepiej rozpoczynać jak najwcześniej, dlatego według nas edukacja w szkołach to najlepsze rozwiązanie nie tylko dla zaangażowanych w projekt osób, ale całej społeczności – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Company Polska. – Z tego powodu już po raz drugi uczniowie z Polski zostaną objęci naszym międzynarodowym programem. W dużym skrócie, dzięki atrakcyjnym materiałom edukacyjnym, pomocy nauczycieli oraz zajęciom w formie zabawy, chcemy wpoić młodemu pokoleniu, jak ważna jest troska o zasoby naszej planety, w tym pożywienie, a tym samym – jak wiele możemy zyskać, jeśli zwracanie większej uwagi na wykorzystywanie żywności stanie się stałym elementem naszego stylu życia. To niezwykle istotne w czasach, w których na porządku dziennym jest odżywianie się tzw. „śmieciowym jedzeniem” i ciągła, nieracjonalna konsumpcja – dodaje.
W porównaniu do zeszłorocznej edycji, zaangażowanie Whirlpool w 2019 jest niemal dwukrotnie większe. Obecnie działaniami zostanie objętych ponad 1 milion osób – uczniów, nauczycieli i ich rodzin z 1600 szkół podstawowych z Włoch, Polski i Słowacji. Wzrost zasięgu akcji to odpowiedź firmy na konieczność podnoszenia świadomości na temat jednego z najważniejszych problemów związanego z rozwojem współczesnej cywilizacji.
„Nie marnujmy chwil” w Polsce
Wszystkie szkoły biorące udział w programie otrzymają zestaw edukacyjny, który w tym roku będzie miał zupełnie nowy, atrakcyjniejszy design. Oprócz wytycznych dla nauczycieli, uczestnicy znajdą w zestawie specjalne materiały zaprojektowane w celu pobudzenia kreatywności uczniów i skłonienia ich do myślenia o problemach związanych z odpadami.
W produkcji zestawów edukacyjnych dystrybuowanych w szkołach korzystano z doradztwa naukowego Globalnego Instytutu Żywności należącego do Whirlpool EMEA, ośrodka doskonałości z siedzibą w Cassinetta di Biandronno (Varese), w którym technologowie i inżynierowie termodynamiki, elektronicy i mechanicy pracują codziennie nad rozwiązaniami technologicznymi, dzięki którym domowe urządzenia AGD mogą przetwarzać i przechowywać żywność bez pogarszania jej wartości odżywczej.
– Projekt „Nie marnujmy chwil” dotarł do Polski po raz drugi i z pewnością nie ostatni. Problem nieracjonalnej dystrybucji żywności z biegiem lat będzie coraz poważniejszy. Nasza kampania pozwala nam skutecznie łączyć przyjemne z pożytecznym, czyli zachęcanie do idei przez atrakcyjną, edukacyjną zabawę. Zwłaszcza duże, międzynarodowe firmy – ze względu na swoje oddziaływanie – powinny dbać o nasze wspólne zasoby w ramach działań CSR. W związku z tym, że Whirlpool produkuje sprzęt do przygotowywania i przechowywania jedzenia – taka kampania wydaje nam się czymś jak najbardziej naturalnym. To jednocześnie nasz cel korporacyjny jak i ideowy. Działania CSR to nie tylko wymóg narzucany na największe organizacje, ale przede wszystkim okazja do wpływania na społeczności i motywowania do korzystnych zachowań – dodaje Zygmunt Łopalewski.
Zasięg geograficzny i zaangażowanie w Polsce
W samej Polsce programem zostanie objętych aż 240 klas ze 110 szkół z Warszawy, Wrocławia, Łodzi i Radomska. Podobnie jak przy ostatniej edycji i tym razem uczniowie z wybranych szkół dostaną zestaw składający się z interaktywnego, ilustrowanego albumu oraz gry edukacyjnej. Aby projekt mocniej motywował do działania młodych uczestników, zorganizowany zostanie konkurs edukacyjny, w którym będą oni mogli konkurować zgodnie z zasadami fair play poprzez opracowanie materiałów konkursowych (zdjęć, filmów, rysunków – analogowych lub cyfrowych), co zapewni im możliwość podzielenia się swoimi opiniami i pomysłami.
– Działania w kontekście zrównoważonego rozwoju zawarte w agendzie ONZ na 2030 r. informują, że dziś bardziej niż kiedykolwiek odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów stanowi priorytetowe zagadnienie dla przyszłości naszej planety. Jako światowy lider mamy obowiązek zmierzyć się z tym wyzwaniem, dlatego walkę z marnowaniem żywności traktujemy priorytetowo zarówno w ramach naszych działań CSR oraz strategii zrównoważonego rozwoju, jak i w zakresie innowacji produktowych – komentuje Karim Bruneo, Corporate Responsibility and Government Relations Manager w Whirlpool EMEA. – Ten projekt jest błyskawicznie rozwijany na terenie Europy i szybko stał się punktem odniesienia dla działań podnoszących świadomość na temat odpowiedzialnej oraz zrównoważonej konsumpcji – dodaje.
Lokalne działania w globalnej sprawie
W ramach inicjatywy Whirlpool EMEA przekaże również darowiznę na rzecz Banco Alimentare – włoskiej fundacji zajmującej się zbieraniem środków spożywczych i odzyskiwaniem nadwyżek żywności w produkcji rolnej i przemysłowej oraz ich redystrybucją do struktur charytatywnych.
Poprzednie edycje obejmowały społeczności włoskich regionów, w których działa Whirlpool – Lombardia, Toskania, Marche i Kampania. W tym roku po raz pierwszy projekt obejmie całe Włochy. Natomiast drugi raz z rzędu inicjatywa zaangażuje uczniów, nauczycieli i ich rodziny w Polsce oraz na Słowacji, gdzie firma prowadzi zarówno działalność komercyjną, jak i przemysłową. Do końca roku w inicjatywę zostaną również włączone szkoły podstawowe w Wielkiej Brytanii, rozszerzając tym samym jej zasięg w Europie.
***
Whirlpool Corporation (NYSE: WHR) to największy z producentów dużego sprzętu AGD na świecie, który w 2018 roku osiągnął sprzedaż roczną w wysokości ok. 21 mld USD, zatrudniał 92 tys. pracowników i posiadał 65 zakładów produkcyjnych i badawczych ośrodków technologicznych. Koncern sprzedaje produkty Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, Jenn-Air, Indesit, Hotpoint i innych dużych marek w prawie każdym kraju na całym świecie.
W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) koncern zatrudnia ok. 21 tys. pracowników, prowadzi sprzedaż w ponad 30 krajach oraz posiada zakłady produkcyjne i badawcze ośrodki technologiczne na terenie 7 krajów. Whirlpool EMEA to segment operacyjny Whirlpool Corporation, którego centrala znajduje się w Pero (MI) we Włoszech. Dodatkowe informacje o firmie można znaleźć na stronie WhirlpoolCorp.com, a także na LinkedIn i Twitter.