„Ratuję, nie marnuję”, czyli jak Tesco edukuje dzieci nie tylko w Światowy Dzień Żywności
Sieci handlowe coraz silniej angażują się w walkę z marnowaniem żywności. Tesco doskonali wewnętrzne procesy dystrybucji i przechowywania produktów, a od 2013 roku przekazuje nadwyżki żywności potrzebującym. Od ponad 5 lat edukuje dzieci w zakresie zdrowego odżywiania i niemarnowania żywności. Jedną z ciekawszych inicjatyw jest konkurs dla najmłodszych, zachęcający do zaangażowania się w obchody przypadającego 16 października Światowego Dnia Żywności.

Problem nieprawidłowych nawyków żywieniowych oraz marnowania żywności dotyczy wszystkich, którzy mają z nią styczność – konsumentów, producentów, ale również sieci handlowych. Tesco regularnie przekazuje nadwyżki produktów spożywczych potrzebującym oraz edukuje najmłodszych, uświadamiając wagę problemu.
Edukacja już od najmłodszych lat
Odpowiadając
na potrzeby edukacji najmłodszych, Tesco od 2016 roku realizuje program „Od
uprawy do potrawy”, w ramach którego uczniowie klas 0-4 poznają zasady zdrowego
odżywiania oraz dowiadują się o problemie marnowania żywności, szczególnie w
kontekście postępujących zmian klimatu. Udział
w programie gwarantuje zarejestrowanym nauczycielom darmowe materiały
edukacyjne do pobrania, na bazie których można poprowadzić wartościowe dla
uczniów zajęcia, wpisujące się w podstawę programową. W ciągu 3. edycji „Od
uprawy do potrawy”, w program zaangażowało się ponad 2,5 tys. nauczycieli,
którzy zakładając Kluby Niemarnowania Żywności rozwijali edukację żywieniową
wśród ponad 120 tys. dzieci.
Powstanie
Klubu Niemarnowania Żywności w naszej szkole pozwoliło na wzbogacenie wiedzy
wśród uczniów z zakresu m.in. odpowiedzialnych zakupów czy aktywnego spędzania
czasu. W ramach działalności Klubu zorganizowaliśmy wspólne przygotowywanie
zdrowych i smacznych potraw
z produktów od naszych rolników. Późną wiosną gdy już warzywa wyrosły na
grządce, złożyliśmy wizytę w małym
gospodarstwie w naszej miejscowości.- mówi jedna z nauczycielek biorących
udział w 3. edycji.
W
tegorocznej, czwartej już edycji najważniejszym punktem programu jest konkurs „Ratuję, nie marnuję”. Zadanie konkursowe polega
na zorganizowaniu w szkole obchodów i stworzenia relacji
z Światowego Dnia Żywności. Trzy najlepsze i najbardziej kreatywne wygrają bony
pieniężne oraz warsztaty edukacyjne z Edukatorami z Banków Żywności.
Edukacja żywieniowa najmłodszych jest dużym, ale bardzo potrzebnym wyzwaniem. Nasze badania pokazały, że negatywne nawyki żywieniowe wśród dzieci kształtują się w momencie podejmowania pierwszych, samodzielnych decyzji konsumenckich. Przez zabawę połączoną z nauką staramy pokazać młodym odkrywcom jak ważne jest zdrowe odżywanie oraz ograniczanie marnowania żywności – tłumaczy Daria Kulińska, Dyrektor ds. Komunikacji Tesco w Polsce.
Tesco Polska to sieć 350 sklepów na codzienne zakupy – supermarketów i hipermarketów kompaktowych – działająca na polskim rynku już od ponad 20 lat. Firma od lat konsekwentnie angażuje się w działania społeczne prowadząc programy edukacyjne – „Od uprawy do potrawy”, promując zdrowy styl życia oraz podejmując wiele inicjatyw społecznych takich jak program „Decydujesz, pomagamy”, zbiórki żywności dla potrzebujących czy walka z marnowaniem żywności nie tylko w ramach własnej sieci, ale w całym łańcuchu dostaw.
Więcej informacji: www.tesco.pl