Aktualności ze świata ESG

11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”

Wraz z końcem roku szkolnego organizatorzy i partnerzy programu edukacyjnego Orbit® „Dziel się Uśmiechem” oficjalnie podsumowali osiągnięcia kolejnej edycji. W ramach 11. odsłony uczniowie z całej Polski na specjalnych lekcjach poznawali zasady prawidłowej higieny jamy ustnej. W tym roku po raz pierwszy do programu dołączyli też zerówkowicze. W roku szkolnym 2023/2024 w zajęciach edukacyjnych przeprowadzonych przez 2157 nauczycieli wzięła udział rekordowa liczba blisko 134 tysięcy uczniów z 1286 placówek edukacyjnych z 570 miejscowości.

Organizatorzy podsumowali 11. edycję programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”

  • Do programu w zakończonym właśnie roku szkolnym przystąpiła rekordowa liczba 1286 placówek edukacyjnych, 6580 klas oraz 2157 nauczycieli.
  • Kolejne blisko 134 tysiące dzieci nauczyłosię dbać o zdrowy uśmiech.
  • Od początku programu wzięło w nim udział już ponad 1 milion uczniów z klas 0-3 szkół podstawowych.
  • W trakcie wakacji materiały edukacyjne trafią do blisko 16 tysięcy podopiecznych PCK podczas kolonii, półkolonii i pikników edukacyjnych.

Kolejna udana edycja programu za nami. Kolejne tysiące dzieci dowiedziały się jak w prosty sposób dbać o zdrowie zębów. Chciałabym podziękować wszystkim nauczycielom i koordynatorom PCK, którzy są siłą napędową i sercem całego programu. Liczymy na równie mocne zaangażowanie w kolejnej edycji, tak aby zmniejszać skalę próchnicy w Polsce –dodaje Małgorzata Szukała, Kierowniczka Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów, Polski Czerwony Krzyż.

Walka z próchnicą

Program Orbit® „Dziel się Uśmiechem” powstał z inicjatywy Mars Polska, producenta bezcukrowych gum, których żucie jest z jednym z elementów profilaktyki próchnicy, oraz Polskiego Czerwonego Krzyża w odpowiedzi na alarmujące dane dotyczące stanu uzębienia u najmłodszych. Według szacunków Ministerstwa Zdrowia, problem próchnicy dotyczy niemal 82% sześciolatków[1], natomiast raport WHO Global Oral Health wskazuje, że aż 46% przypadków próchnicy wśród dzieci w wieku do 9. roku życia nie jest leczonych[2].

Inicjatywa stawia na szerzenie wiedzy na temat zasad prawidłowej higieny jamy ustnej wśród dzieci już od najmłodszych lat. Dlatego w tym roku po raz pierwszy w programie mogli wziąć udział uczniowie szkolnych i przedszkolnych zerówek. Dla najmłodszych uczestników inicjatywy przygotowano specjalnie angażujące materiały edukacyjne, dostosowane do ich wieku i możliwości percepcyjnych. Zajęcia edukacyjne, w których brali udział uczniowie, obejmowały m.in. pokazy prawidłowego mycia zębów, przekazywanie informacji na temat zbilansowanej diety czy oswajanie dzieci z wizytą u dentysty i podkreślanie znaczenia regularnych wizyt kontrolnych. Wsparcie merytoryczne, jak zawsze zapewniali eksperci z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.  

Wspierając program „Dziel się Uśmiechem”, inwestujemy nie tylko w zdrowy uśmiech dzieci, ale również w ich ogólne zdrowie i dobre samopoczucie. Brak odpowiedniej higieny jamy ustnej może bowiem prowadzić do powikłań, nawet tak poważnych jak problemy z sercem czy układem oddechowym. Program „Dziel się Uśmiechem” uczy dzieci prawidłowych nawyków pielęgnacyjnych, co jest kluczowe dla ich zdrowia w przyszłości – zaznacza Profesor Marzena Dominiak, Prezydentka Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Dbanie o zdrowy uśmiech przez cały rok

Lato to czas beztroski i zabawy obfitujący w wiele rodzinnych wyjazdów, ale też kolonii czy obozów. Ważne, aby ten czas nie stał się również wakacjami od codziennej rutyny higienicznej. Dlatego podczas wakacji materiały edukacyjne trafią do blisko 16 tysięcy podopiecznych PCK podczas kolonii, półkolonii i pikników edukacyjnych.

Podczas wakacyjnych wyjazdów dzieci nierzadko z większą częstotliwością spożywają posiłki, głównie w postaci przekąsek.  Dlatego tak ważna jest edukacja i przypominanie o prawidłowych nawykach również latem. Należy też pamiętać, że kiedy nie mamy możliwości umycia zębów po jedzeniu czy piciu można, a nawet powinno się sięgnąć po bezcukrową gumę, której żucie przyczynia się do podniesienia poziomu pH w jamie ustnej,  remineralizacji szkliwa, a w konsekwencji zmniejszenia ryzyka próchnicy – mówi Profesor Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.

Kolejna edycja już jesienią

Orbit „Dziel się Uśmiechem” to inicjatywa realizowana nieprzerwanie od 2013 roku. Zajęcia doskonale wpisują się też w obowiązującą podstawę programową, dostarczając nauczycielom angażujące, ciekawe i wsparte ekspercką wiedzą scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne. Dlatego jesienią 2024 roku wystartuje kolejna, już 12. edycja programu. Od września szkoły oraz przedszkola z oddziałami zerówki mogą zgłaszać się do oddziałów PCK w całej Polsce, aby wziąć w niej udział.

– W Mars Polska wierzymy, że każdy zasługuje na zdrowy uśmiech, a prawidłowe nawyki warto kształtować na wczesnym etapie edukacji. Widząc alarmujące dane dotyczące problemu próchnicy u dzieci, 11 lat temu, razem z marką Orbit® zaangażowaliśmy się w realizację programu Dziel się uśmiechem”. Chcemy kontynuować tę ważną społecznie inicjatywę również w następnym roku szkolnym, dlatego po raz kolejny sfinansujemy realizację programu, aby wspólnie z naszymi partnerami wpływać na poprawę zdrowia jamy ustnej najmłodszych – podsumowuje Monika Piekarska, Kierowniczka ds. Korporacyjnych, Mars Polska.

O firmie Mars, Incorporated

Mars Incorporated to prywatna firma rodzinna z ponad stuletnią tradycją, która produkuje znane i lubiane przez naszych konsumentów produkty: wyroby czekoladowe (m.in. MARS®, M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®), gumy do żucia i miętusy (ORBIT®, WINTERFRESH®, AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®, ROYAL CANIN®, SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym świecie Mars, Inc. zatrudnia ponad 140 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników, których łączy i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość, Odpowiedzialność, Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej pracy. Wszystkich Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.

Więcej informacji o firmie Mars publikujemy na stronie www.mars.com


[1] Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019.

[2] WHO Global Oral Health Report, 2022 r.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *