Zdrowie odmienione przez wszystkie litery ESG – Wywiad z Joanną Węgrzynowską z LUX MED -cz.2
W pierwszej części wywiadu poruszyłyśmy cele i priorytety Grupy LUX MED, jak przeciwdziałacie negatywnym skutkom zdrowotnym, które są związane ze zmianami klimatycznymi, jak motywujecie ludzi do ruchu, przybliżyłaś też czytelnikom czym jest Indeks Zdrowych miast oraz zaprosiłaś na Kongres Zdrowe miasta, który odbędzie się w dniach 23-24 września na SGH w Warszawie.
Joanna Węgrzynowska
Kierowniczka ds. ESG w Grupie LUX MED. Ekspertka z ponad 15-letnim doświadczeniem w obszarze zrównoważonego rozwoju. Specjalizuje się w dekarbonizacji i raportowaniu niefinansowym. Odpowiada m.in. za strategię ESG Grupy LUX MED, cele SBTi spółki a także za ogólnopolskie projekty tj. Indeks Zdrowych Miast oraz Healthy Cities. Posiada doświadczenie w globalnych firmach w zakresie wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju, raportowania i projektów społecznych. Propagatorka edukacji nt. wpływu zmian klimatu na zdrowie. Członkini Rady ds. Czystego powietrza oraz Rady ds. Zielonej transformacji Konfederacji Lewiatan. Absolwentka Zarządzania i marketingu Akademii L. Koźmińskiego, Dziennikarstwa i komunikacji na Uniwersytecie Warszawskim a także Executive Programme „Sustainability: Your competitive advantage” na IE Business School w Madrycie i „Executing Sustainability Strategies” na Imperial College Business School w Londynie.
Część druga. Część pierwszą możesz przeczytać tutaj
Opowiedziałaś nam już o E i S, a jak firma LUX MED realizuje trzeci filar ESG – ład korporacyjny?
W ramach naszego ładu korporacyjnego, posiadamy Komitet ESG, któremu przewodniczy pani prezes, składa się on również z reprezentantów członków zarządu, przedstawicieli obszarów tj. finanse, marketing, zakupy czy pion operacyjny. Na forum tego komitetu omawiane są i ustalane zagadnienia związane z ESG. Badaniem i zarządzaniem ryzykami zajmuje się Dział ryzyka i compliace. LUX MED jest również członkiem UN Global Compact.
Zwieńczeniem wszystkich działań jest raport zrównoważonego rozwoju i to co pewnie przeżywa wiele organizacji aktualnie czyli przygotowywanie się do dyrektywy CSRD. LUX MED także jest w toku prac nad wdrażaniem ESRS-ów. Nowe wymogi raportowe pomogły uporządkować różne działania i obszary w organizacji.
W zeszłym roku po publikacji raportu, zorganizowaliśmy „Dzień z raportem”. Pracownicy mogli dowiedzieć się o tym jak go tworzyliśmy, był też panel z osobami, które reprezentują różne departamenty w firmie zaangażowane w proces. Event wzbudził duże zainteresowanie, uczestniczyło w nim 300 osób (online i stacjonarnie).
Widzimy już, że przy drugim raporcie więcej osób się orientuje po co zbieramy te dane, myślę, że to pozytywnie wpływa na edukację istotności ESG wewnątrz firmy.
LUX MED wskazał kilka z celów zrównoważonego rozwoju jako istotne dla firmy, który z celów jest dla Was najważniejszy?
Cel zrównoważonego rozwoju, który można by uznać za najważniejszy dekarbonizacja oraz to dobre zdrowie i jakość życia. W przypadku dekarbonizacji – właśnie sfinalizowaliśmy umowę vPPA z firmą R.Power na zakup 36GWh zielonej energii rocznie. Umowa jest ogromnym krokiem na naszej drodze do dekarbonizacji. Jeśli chodzi o drugi cel to właśnie działania, o których opowiedziałam – Helathy Cities, Indeks Zdrowych Miast, Kongres Zdrowe Miasta. Ale są i nieco mniejsze projekty, choć nadal ogólnopolskie. Od 11 lat organizujemy akcję Umiem Pomóc. Są to szkolenia z pierwszej pomocy dla uczniów z 7 i 8 klas.
14-15-latkowie są już całkiem dojrzali i dużo wyciągają z tych zajęć, warsztaty prowadzą nasi doświadczeni ratownicy, którzy potrafią wytłumaczyć jak ważna jest pomoc udzielona na czas, jak przeprowadzić masaż serca czy ułożyć człowieka w pozycji bocznej.
Dzięki tym umiejętnościom dzieciaki będą potrafiły w sytuacji kryzysowej uratować czyjeś życie.
Już ponad 6 tysięcy dzieci udało się przeszkolić przez te lata.
Większość dużych firm dostaje zapytania o wsparcie charytatywne. W odpowiedzi na to stworzyliśmy dokument „Zasady dobroczynności”, który reguluje to, w jaki sposób LUX MED przekazuje środki finansowe na wsparcie różnych inicjatyw. Każda osoba, która ma jakąś potrzebę związaną ze wsparciem finansowym może wypełnić wniosek. Raz na kwartał zbiera się zespół do spraw dobroczynności i wnioski są oceniane.
Projekty, które wspieramy są bardzo zróżnicowane, wybieramy fundacje działające lokalnie, które często nawet nie wierzą, że ktoś ich wesprze, a mają bardzo dobre pomysły wspierające społeczność lokalną. Np. w okolicach Katowic wsparliśmy organizację wspierającą dzieci z ubogich dzielnic w dostępie do badań i lekarzy, na pomorzu zajęcia artystyczne i baletowe. Są to naprawdę ciekawe projekty, nawet jeśli wydają się niewielkie to dla takich małych fundacji to jest naprawdę bardzo duże wsparcie.
Jak można „zważyć” te działania, czy można je ocenić – które są dla LUXMED ważniejsze? Te duże ogólnopolskie czy te lokalne?
Wiadomo, że oczywiście, że taka publikacja jak Indeks Zdrowych Miast, przygotowana z poważnymi partnerami, poparta ogromnym autorytetem naukowym jest bardziej medialna i ma większy potencjał do zmian systemowych. Ale nie ma takiego bezpośredniego efektu dla jednostki jak to, że uczeń ósmej klasy z konkretnego miasta wie jak użyć AED i komuś pomoże. Albo dzięki temu, że dofinansowaliśmy konsultacje u psychologów i terapii dla dzieci w jakimś regionie, to dla tego konkretnego dziecka, do którego dotrze pomoc, to może odmienić jego życie. Być może wpływ jest mniejszy globalnie, ale większy lokalnie i dla tej konkretnej osoby. Dlatego oba rodzaje działań są ważne i wartościowe.
Mówimy jak to się wszystko udaje, a czy mogłabyś mi powiedzieć o barierach i trudnościach, które Wy napotykacie jako firma? Kiedy właśnie chcecie wdrożyć jakiś program?
W przypadku Healthy Cities wyzwań było kilka, na początku samo nawiązanie relacji z poszczególnymi miastami, a potem było zachęcenie miast do propagowania idei wśród swoich mieszkańców. Do wygrania były bardzo konkretne nagrody, przygotowaliśmy wiele materiałów wspierających i bezpłatną aplikację, a mimo to, nie wszystkie miasta wykazywały chęć aktywnego włączenia się. Były oczywiście miasta, które bardzo chętnie promowały ideę Healthy Cities na swoich social mediach, publikowały informacje na swoich stronach i przez swoje działy promocji, ale były też takie miasta, które w zasadzie bez większego odzewu podeszły do tematu, zabrakło zaangażowania ze strony władz. Z każdym rokiem zmienia się to na plus, co nas bardzo cieszy.
Jakie korzyści dla biznesu widzicie w partnerskiej współpracy właśnie takiej ze społecznościami lokalnymi?
W naszym przypadku to jest realizowanie misji firmy: pomagamy ludziom w dłuższym, zdrowszym i szczęśliwszym życiu oraz czynimy świat lepszym. Dla nas nie jest to tylko hasło na papierze, tylko faktyczne projekty i działania, o których powiedziałam. One są wynikiem zaangażowania bardzo wielu osób w LUXMED, a także podejścia naszej kadry zarządzającej, managerów, dyrektorów. Z ich strony jest duża i rosnąca świadomość istotności obszaru ESG. Przed nami jeszcze sporo wyzwań, ale mamy pewność, że idziemy w dobrym kierunku.