Henkel publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2018 r
Henkel podejmuje kolejne działania w obszarze zrównoważonego rozwoju
- Nacisk na efektywność korzystania z zasobów w skali globalnej
- Działanie w sprawie ochrony klimatu
- Zobowiązanie wdrażania założeń gospodarki obiegu zamkniętego
i korzystanie z opakowań przyjaznych środowisku
- Czołowe miejsca w międzynarodowych indeksach i rankingach
Düsseldorf — W ubiegłym roku firma Henkel podejmowała kolejne działania dążąc do realizacji założeń swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Jednym
z najważniejszych tematów był plastik — firma stawia przed sobą ambitne cele
w zakresie opakowań, tym samym wspierając gospodarkę obiegu zamkniętego.
„Zrównoważony rozwój od dawna jest jednym z priorytetów strategii firmy Henkel. Dziś po raz 28. informujemy o efektach naszych starań, zmierzających do ograniczania zużycia zasobów. We współpracy z partnerami podjęliśmy
i realizowaliśmy wiele projektów, inicjatyw i działań” — powiedziała Kathrin Menges, wiceprezes ds. zarządzania personelem i przewodnicząca Rady Zrównoważonego Rozwoju w firmie Henkel.
Tworzenie wartości
Strategia zrównoważonego rozwoju Henkla do 2030 zakłada stałe zmniejszanie wpływu działań firmy na środowisko przy równoczesnej realizacji wytyczonych celów biznesowych z korzyścią dla klientów, konsumentów i społeczności, w których firma działa. Henkel aktywnie wspiera realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, które zostały przyjęte przez ONZ w 2015 r.
W ubiegłym roku, realizując tymczasowe cele na rok 2020, firma osiągnęła następujące rezultaty (w odniesieniu do roku 2010):
- Zużycie emisji CO2 (na tonę produktu) niższe o 25%
- Ilość odpadów (na tonę produktu) niższa o 29%
- Zużycie wody (na tonę produktu) niższe o 24%
- Wzrost wartości sprzedaży netto (na tonę produktu) o 6%
- Poprawa bezpieczeństwa (na milion przepracowanych godzin) o 17%
Dzięki działaniom podjętym w skali ogólnoświatowej firma Henkel zwiększyła swoją efektywność o 43% (w porównaniu do rezultatu z 2010 r.). Do 2020 r. Henkel zamierza zwiększyć efektywność korzystania z zasobów o 75%.
Działania na rzecz ochrony klimatu
W kontekście paryskiego porozumienia w sprawie zmian klimatu, Henkel chce przyczynić się do ograniczania efektów globalnego ocieplenia. Na początek firma zamierza zmniejszyć emisję dwutlenku węgla emitowanego w procesach produkcyjnych o 75% do 2030 r. Henkel chce także, aby do 2030 r., 100% energii elektrycznej zużywanej przez nią w procesie produkcji, pochodziło ze źródeł odnawialnych. Jednocześnie marki i technologie Henkla są projektowane w taki sposób, że mają umożliwiać ograniczanie emisji CO2 także w fazie ich wykorzystania przez klientów i konsumentów. W tym zakresie firma stawia sobie konkretny cel:
50 mln ton CO2 mniej do roku 2020.
Opakowania przyjazne środowisku i gospodarka obiegu zamkniętego
W zakresie rozwoju opakowań Henkel skupia się na ograniczaniu zużycia
i ponownym wykorzystywaniu materiałów opakowaniowych, a także na zwiększaniu udziału materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji opakowań. W ramach nowej strategii dotyczącej opakowań firma postawiła sobie ambitny cel – do 2025 r. 100% opakowań jej produktów ma być w pełni zdatnych do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania. Na koniec 2018 r. udało się osiągnąć ten cel w przypadku ponad 80% opakowań. Co więcej, do 2025 r. plastikowe opakowania produktów Henkla, oferowane na rynku europejskim, mają być wytwarzane aż w 35%
z plastikowych odpadów — na koniec 2018 r. wskaźnik ten osiągnął prawie 10%.
Henkel współpracuje ze swoimi partnerami łańcucha wartości, by przyspieszyć rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. Jednym z przykładów jest tu współpraca
z przedsiębiorstwem społecznym Plastic Bank, które działa na rzecz ograniczenia zaśmiecenia oceanów odpadami plastikowymi, dając równocześnie osobom ubogim szansę na polepszenie warunków życia. W trzech centrach zbiórki odpadów plastikowych na Haiti, które zostały zbudowane w ramach współpracy z firmą Henkel, zebrano, posortowano i ponownie wykorzystano ok. 63 tony plastiku. Tzw. Social Plastic® został już użyty do produkcji 25 000 opakowań środków piorących i środków czystości firmy Henkel. W tym roku spółka także podejmuje kolejne inicjatywy w tym zakresie: Henkel został jednym z założycieli globalnej inicjatywy „Alliance to End Plastic Waste”, której celem jest zminimalizowanie ilości plastikowych odpadów, dostających się do środowiska naturalnego.
50 000 pracowników w roli Ambasadorów Zrównoważonego Rozwoju
„Zaangażowanie naszych pracowników na całym świecie jest kluczowym czynnikiem, sprzyjającym realizacji założeń zrównoważonego rozwoju” — powiedziała Kathrin Menges. „W ciągu ostatnich kilku lat blisko 50 000 naszych pracowników przeszło szkolenie na Ambasadorów Zrównoważonego Rozwoju. Ich zadaniem jest dzielenie się wiedzą w kontaktach z klientami i znajomymi, a także w trakcie licznych projektów realizowanych w społecznościach lokalnych, szkołach i na uczelniach wyższych”.
Potwierdzenie czołowej pozycji w indeksach i rankingach
W 2018 r. efekty działań prośrodowiskowych firmy Henkel zostały po raz kolejny potwierdzone przez niezależnych ekspertów, agencje ratingowe i rynki kapitałowe. Już 18. rok z rzędu firma została doceniona w indeksie etycznym FTSE4Good,
a także znalazła się na liście wielu innych indeksów (ECPI, Ethibel Sustainability, Euronext Vigeo Eiris, Global Challenges, MSCI ESG Leaders i SRI, a także STOXX Global ESG Leaders). Firma Henkel została również uznana za lidera w swoim sektorze w rankingach EcoVadis, Oekom Research i Sustainalytics. Także w 2018 r. Henkel jako pierwsza firma niemiecka zawarła umowę na tzw. zielony kredyt na kwotę do 1,5 mld EUR, którego warunki są powiązane z wynikami osiąganymi
w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy.
Więcej informacji na temat zrównoważonego rozwoju firmy Henkel można znaleźć na stronie www.henkel.com/sustainability.
O firmie Henkel
Henkel jest firmą globalną, o zrównoważonej i różnorodnej ofercie produktów i usług. Dzięki wiodącym markom, innowacjom i technologiom spółka zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno w sektorze przemysłowym jak
i dóbr konsumpcyjnych. Henkel Adhesive Technologies (dział klejów budowlanych i konsumenckich oraz technologii dla przemysłu) jest światowym liderem rynku klejów. Działy Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) oraz Beauty Care (kosmetyków) zajmują wiodące pozycje na wielu rynkach świata i w wielu grupach asortymentowych. Firma, założona w 1876, działa i odnosi sukcesy od ponad 140 lat. W 2018 Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie około 20 mld oraz skorygowany zysk operacyjny na poziomie 3,5 mld euro. Firma zatrudnia na całym świecie 53 tysiące pracowników, tworzących zaangażowany i zróżnicowany zespół,
o silnej kulturze korporacyjnej, wspólnym systemie wartości i dążeniu do kreowania trwałej wartości. Jako uznany lider zrównoważonego rozwoju Henkel zajmuje czołowe miejsca w wielu międzynarodowych indeksach
i rankingach. Akcje uprzywilejowane spółki wchodzą w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX. Więcej informacji na www.henkel.com oraz www.henkel.pl.