Uncategorized

„Zauważaj” ruszyła kampania społeczna firmy Vienna Life i Powiślańskiej Fundacji Społecznej

W dzisiejszym zabieganym świecie, gdzie każdy przytłoczony pracą i deadlinami wciąż gna przed siebie, ciężko jest dostrzec ludzi, którzy mogą potrzebować naszej pomocy. Brak świadomości tego, że czasem niewielki gest wystarczy, aby „sprowokować” zmianę nastawienia, myślenia, postrzegania, powodują, że podejmujemy za mało starań, aby dostrzegać i pomagać potrzebującym – szczególnie tym najmłodszym. Dzieci w potrzebie są tuż obok – zmagają się z trudną sytuacją rodzinną i zaniedbaniem, chodzą z naszymi pociechami do szkoły, mijamy je na ulicy. By im pomóc, powstają świetlice środowiskowe – bezpieczne przystanie, w których dzieci mogą być po prostu dziećmi.

Jedno z takich miejsc działa na warszawskim Śródmieściu i jest prowadzone przez Powiślańską Fundację Społeczną. Najmłodsi mogą tam liczyć na pomoc w lekcjach, ciekawe zajęcia, ciepły posiłek, a przede wszystkim na życzliwość i uwagę ze strony dorosłych. Fundacja wspiera też całe rodziny, daje dzieciom takie „narzędzia”, by mogły poprawić swój byt i mieć lepszą przyszłość. Wychowawcy uczą dzieci i inspirują, by mogły odnaleźć własną drogę życiową.

Firmy, chcąc wspierać takie instytucje, realizują w swoich organizacjach politykę CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu) – promują etykę w biznesie, dbają o pozytywny wpływ przedsiębiorstwa na społeczeństwo oraz otoczenie i łączą biznes z działaniem dla dobra społeczności lokalnej, środowiska i pracowników. W ramach działań CSR pracownicy chętnie angażują się w wolontariat, ponieważ widzą, jak ważne jest np. funkcjonowanie takich świetlic – miejsc, gdzie dzieci mogą się bezpiecznie bawić i beztrosko spędzać czas.

W odpowiedzi na te potrzeby Vienna Life TU na Życie S.A. Vienna Insurance Group i Powiślańska Fundacja Społeczna rozpoczęły wyjątkową kampanię „Zauważaj”. 9 kwietnia 2019 roku odbyła się jej inauguracja, na której miałam przyjemność być gościem. Głównym punktem wydarzenia była premiera filmu dokumentalnego poruszającego kwestię uważności i pokazującego jak działają świetlice środowiskowe.

Na premierze nie zabrakło wyjątkowych gości: pojawili się mali bohaterowie – dzieci uczęszczające do świetlicy, przedstawiciele Vienna Life, Miasta Stołecznego Warszawy oraz agencji marketingowej Golden Submarine, współpracującej przy projekcie.

Film oraz więcej informacji o kampanii „Zauważaj” dostępne są na stronie zauwazaj.pl

Kampania zwraca uwagę na problemy, z jakimi borykają się dzieci, opiekunowie świetlic, Fundacja, a także pokazuje, jak ważna jest pomoc i zaangażowanie wolontariuszy. Akcja przypomina, że każde dziecko zasługuje na miłość, opiekę, poczucie bezpieczeństwa i poświęcenie mu uwagi – na bycie po prostu dzieckiem.

W filmie, przeplatają się historie trzech osób: podopiecznej Powiślańskiej Fundacji Społecznej, wychowawcy z Fundacji oraz pracownika Vienna Life. Dzięki temu kwestia uważności została pokazana z różnych perspektyw. Produkcja wyjaśnia na czym polega działalność Fundacji, z jakimi wyzwaniami mierzą się jej pracownicy i jakiej pomocy potrzebują. Dodatkowo ma zainspirować ludzi do zwiększonej uważności na innych, przekazywać pozytywny komunikat i zachęcać, aby zaczęli działać w podobny sposób na miarę własnych możliwości.

Obraz urzeka naturalnością. Młodzi bohaterowie obecni na premierze byli bardzo podekscytowani swoim debiutem filmowym. Zachwalali przeprowadzone warsztaty, wesołą atmosferę podczas dni zdjęciowych, a widok kamer i współpraca z prawdziwą ekipą filmową zrobiły na nich ogromne wrażenie.

„Jestem dumny, że dzieci w filmie są dokładnie takie, jakie są w rzeczywistości” – mówił reżyser Sebastiaan Ziemba.

Siła empatii

Zauważenie potrzeb dzieci i wsparcie ze strony wychowawców i wolontariuszy – to główne zadania, jakie stawia sobie Fundacja, a które bardzo silnie wybrzmiały w filmie. Stąd dokument może być inspiracją dla innych firm, w jaki sposób można pomagać i jak niewiele trzeba, żeby zrobić coś dobrego. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że dzieci mają proste potrzeby. Trochę uśmiechu, ciepły posiłek, czy pomoc w lekcjach. Warto się zatrzymać i to zauważyć. Dzięki sile empatii i wrażliwości na potrzeby innych, stworzymy świat w którym wszystkie dzieci mają równe szanse.

Po projekcji filmu dokumentalnego, przy poczęstunku i atrakcjach dla dzieci, była okazja na rozmowy w kuluarach z osobami zaangażowanymi w stworzenie kampanii „Zauważaj”.

O działalności Powiślańskiej Fundacji Społecznej i współpracy z Vienna Life rozmawiałam z członkiem zarządu Fundacji – Małgorzatą Michałowicz.

Fundacja pierwszy raz została zaproszona do współpracy przy okazji organizacji maratonu rowerowego. Następnie pracownicy Vienna Life zorganizowali warsztaty dla dzieci, a później zaofiarowali się, że zrobią generalne porządki w świetlicy dla młodszych dzieci – zaangażowało się w to wiele osób, pojawiły się kolejne pomysły na wspólne działania. Pani Małgorzacie bardzo podobało się z jaką uwagą i rzetelnością przygotowane zostały zajęcia. Dzięki działaniu wolontariuszy dzieci otworzyły się i wiele nauczyły.

Patrząc na działania Vienna Life nasunęło się pytanie o to, jak inne firmy mogą wesprzeć Fundację. W tej kwestii pani Małgorzata oświadczyła, że oprócz darowizn zawsze przydaje się pomoc niematerialna oraz wsparcie kompetencyjne np. firma audytowa przeprowadza charytatywnie audyt finansowy Fundacji, a to co zawsze przynosi wszystkim dużo radości, to wolontariat i czas poświęcony dzieciom.

Fundacja obchodzi w tym roku 30-lecie. W tym czasie z jej pomocy skorzystało ponad tysiąc dzieci. Jej działalność obejmuje również całe rodziny, jest to pomoc długoterminowa – praca z rodzinami, które borykają się np. z uzależnieniem. Dzieciom pomaga się na wiele sposobów, zaczynając od wsparcia w dzieciństwie, po pomoc w dojściu do samodzielności. W Fundacji działa wielu psychologów i doświadczonych wychowawców.

Przedstawicielki firmy Vienna Life opowiedziały mi o współpracy firmy z Fundacją i dalszych planach CSR-owych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu zawsze była istotna dla firmy Vienna Life. Przejawia się ona w codziennych działaniach – pracownicy chętnie angażują się w akcje społeczne, mające na celu zmianę zachowań społecznych. Organizacja umożliwia swoim pracownikom udział w wolontariacie oraz wspiera placówkę opiekuńczo-wychowawczą, świetlicę oraz organizuje akcje związane ze sportem.

Współpraca firmy Vienna Life z Powiślańską Fundacją Społeczną rozpoczęła się rok temu. Firma chciała wesprzeć Fundację nie tylko finansowo, ale także poświęcić to, co w dzisiejszych czasach jest deficytowe – czas. Zaangażowanie w wolontariat przyniosło też wiele korzyści samej organizacji: wspólne planowanie i prowadzenie warsztatów dla dzieci zbliżyło do siebie pracowników z różnych działów. Prace porządkowe w świetlicy wpłynęły pozytywnie na atmosferę i pozwoliły na skrócenie dystansu między menadżerami a pracownikami. Różnorodność form pomocy Fundacji dawała szansę na zaangażowanie się pracowników zgodnie z ich możliwościami.

W ramach działań CSR ruszyło wyzwanie dla pracowników, za zrealizowanie którego zarząd firmy dofinansuje wakacyjny wyjazd dla dzieci ze świetlicy Powiślańskiej Fundacji Społecznej. Pracownicy mają w ciągu 10 tygodni spędzić na aktywności fizycznej określoną liczbę „jednostek treningowych”.  Po aktywnym spędzeniu określonego czasu zadeklarowana kwota zostanie przelana na konto Fundacji. Planowane są też kolejne wydarzenia – pracownicy zapowiadają między innymi warsztaty hip-hopowe i kulinarne.

W całej kampanii urzeka naturalność i zwrócenie uwagi na podstawowe kwestie, które czasami nam umykają. Warto się czasem zatrzymać, by móc „Zauważyć” ludzi, którzy mogą potrzebować naszej pomocy. Dobrze, że firmy coraz częściej dostrzegają taką potrzebę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *