Niesamowity świat higieny jamy ustnej – program edukacyjny dla dzieci
Stan
zdrowia jamy ustnej dzieci w Polsce oraz świadomość rodziców na temat
prawidłowych zasad dbania o higienę jamy ustnej pozostawiają wiele do życzenia.
Według danych Ministerstwa Zdrowia[1]
aż 9 na 10 dzieci w wieku 7 lat ma próchnicę, a tylko 59% rodziców dzieci
5-letnich rozumie związek między próchnicą zębów mlecznych i stałych.
Najlepszym sposobem na poprawienie tej sytuacji jest edukacja, oraz
kształtowanie prawidłowych nawyków już od najmłodszych lat. Firma Procter &
Gamble – producent past
Blend-a-med® i akcesoriów do pielęgnacji jamy ustnej Oral-B® – już od wielu lat, angażuje się w edukację
dzieci. Tym razem firma zorganizowała wyjątkowe warsztaty dziennikarskie dla
najmłodszych pacjentów warszawskiego Centrum Zdrowia Dziecka.
„Niesamowity świat higieny jamy ustnej” to ogólnopolski program edukacji stomatologicznej przygotowany przez Instytut Blend-a-med Oral-B®. Celem programu jest pomoc w kształceniu u dzieci sześcio i siedmioletnich pozytywnych nawyków dbania o higienę jamy ustnej, które będą towarzyszyć im już przez całe życie.
Stan
zdrowia zębów mlecznych może wpływać na kondycję zębów stałych, dlatego tak
ważne jest, by wykształcić
u dzieci prawidłowe nawyki związane z higieną i pielęgnacją jamy ustnej już od
najmłodszych lat. Należy również pamiętać, że prawidłowe szczotkowanie i dobre
nawyki żywieniowe to nie etap – to sposób na zdrowe życie – mówi Beata Golan, Dyrektor
ds. Naukowych Instytutu Blend-a-med Oral-B.
Firma Procter & Gamble już po raz
drugi zorganizowała specjalne spotkanie dla dzieci z Centrum Zdrowia Dziecka.
18 czerwca br. podczas warsztatów prowadzonych przez wykwalifikowaną
higienistkę, najmłodsi pacjenci mieli okazję dowiedzieć się między innymi czym
są i skąd się biorą ubytki oraz jak prawidłowo myć zęby i dziąsła. Młodzi
adepci wkraczający w „Niesamowity świat
higieny jamy ustnej” otrzymali specjalnie
przygotowane materiały edukacyjne oraz kolorowe szczoteczki elektryczne Oral-B®
z wizerunkami ulubionych postaci z bajek Disneya®.
Dzięki temu nauka okazała się świetną zabawą, a ukochani bohaterowie będą
towarzyszyć dzieciom
w codziennym myciu zębów.
W celu podkreślenia jak zdrowy i piękny uśmiech przydaje się w codziennej pracy, zaproszono również gościa specjalnego – dziennikarza radiowo-telewizyjnego. Po krótkich warsztatach dziennikarskich każde dziecko miało okazję spróbować swoich sił z mikrofonem i powiedzieć kilka słów przed kamerą, nie zapominając oczywiście, aby na końcu szeroko się uśmiechnąć! Dziennikarz opowiedział również, jak na co dzień wygląda jego praca i jak ważny jest uśmiech w jego zawodzie, inspirując dzieci do dbania o higienę jamy ustnej.
„Ogromnie cieszymy się, że dzieci w Centrum Zdrowia Dziecka mogły kolejny raz wkroczyć do „Niezwykłego świata higieny jamy ustnej”, tym razem dodatkowo poznając fragment dziennikarskiego świata, w którym zdrowy i piękny uśmiech jest przecież niezwykle ważny. Dzięki edukacji i zabawie, program realizowany przez P&G jest bardzo ciepło odbierany przez naszych małych pacjentów oraz ich rodziców, którzy chętnie uczestniczą w spotkaniach. Jak wiemy, dzieci często potrzebują dodatkowej motywacji do codziennej pielęgnacji i higieny jamy ustnej, dlatego obecność rodziców była dodatkowym atutem i z pewnością szansą na zdrowe zęby całej rodziny“ – mówi Katarzyna Gardzińska, rzecznik prasowy Centrum Zdrowia Dziecka.
„W naszym Instytucie leczymy bardzo ciężko chore dzieci z całego kraju (ponad 200 tys. pacjentów rocznie), dlatego właśnie wszelkie aktywności realizowane w Centrum Zdrowia Dziecka są tak istotne i mile widziane. Uśmiech na twarzy jednego dziecka wywołuje kolejny – a przecież to właśnie piękny i zdrowy uśmiech jest celem działań realizowanych we współpracy z P&G“ – dodaje Katarzyna Gardzińska.
Podczas warsztatów, dzieciom towarzyszyli
rodzice i opiekunowie, którzy mają największy wpływ na kształtowanie
odpowiednich postaw i nawyków u dzieci. Zachęcanie do codziennej higieny jamy
ustnej niejednokrotnie stanowi jednak nie lada wyzwanie. Wprowadzenie elementu
zabawy z pewnością ułatwia zadanie, właśnie dlatego, Procter&Gamble posiada
w swoim portfolio kolorowe szczoteczki do zębów z bohaterami z bajek Disneya®
oraz smakowe pasty. Dodatkowym narzędziem zachęcającym dzieci do mycia zębów
jest stworzona przez Oral-B® specjalna, bezpłatna aplikacja Disney®
Magic Timer™.
Jako wiodący producent produktów do higieny jamy ustnej
jesteśmy zaangażowani w tworzenie długotrwałej, znaczącej zmiany w obszarze
zdrowia jamy ustnej wśród Polaków. Naszą misją jest wprowadzanie rozwiązań
odpowiadających na problemy związane ze zdrowiem zębów i dziąseł. Jednocześnie
zdajemy sobie sprawę ze skali problemów stomatologicznych z jakimi zmagają się
Polacy oraz tego, że bez zapewnienia odpowiedniej edukacji nawet najbardziej
innowacyjne szczoteczki i pasty ich nie rozwiążą. Z tego powodu organizujemy
inicjatywy takie jak program „Niesamowity świat higieny jamy ustnej”, dzięki
któremu docieramy nie tylko do najmłodszych, ale również do rodziców, którzy
odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków dbania o higienę
jamy ustnej – mówi
Małgorzata Mejer, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej na Europę Centralną w
Procter & Gamble.
[1] Monitoring Zdrowia Jamy Ustnej 2016 – Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 5,7 i 12 lat w 2016 roku. Pod redakcją prof. dr hab. Doroty Olczak-Kowalczyk.