Uncategorized

IKEA Gdańsk bez jednorazowego plastiku

IKEA, w ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju zobowiązała się wycofać plastikowe produkty jednorazowego użytku ze wszystkich sklepów i restauracji. IKEA w Gdańsku to druga lokalizacja, po IKEA w centrum handlowym Blue City w Warszawie, która wcześniej niż zakładano, wyeliminowała te produkty ze swojej oferty. Gdański sklep przyłączył się również do inicjatywy realizowanej przez miasto – „Gdańsk bez plastiku”.

Problem zanieczyszczenia środowiska odpadami z jednorazowego plastiku to jedno z największych wyzwań, jakie obecnie stoją przed światem. Do mórz i oceanów co roku trafia do 30 mln ton plastiku, co szkodzi nie tylko poszczególnym ekosystemom, ale całemu środowisku. Niezbędne są więc inicjatywy, które będą odpowiedzią na ten złożony problem.

Jedną z nich jest rezygnacja z plastikowych produktów jednorazowego użytku we wszystkich sklepach IKEA, również w Gdańsku. Do tej pory, wycofane zostały tam jednorazowe woreczki na lód oraz żywność, worki na śmieci i słomki do napojów. Obecnie firma skupia się na stopniowej wymianie jednorazowych plastikowych opakowań oraz przedmiotów, w których serwuje posiłki na wynos, na opakowania wykonane z materiałów odnawialnych, takich jak papier lub przetwórstwa trzciny cukrowej.

Plastikowe produkty jednorazowego użytku są dużym obciążeniem dla naszej planety, w tym także dla bioróżnorodności oraz stanu mórz i oceanów. Z uwagi na to, że IKEA Gdańsk zlokalizowana jest w pobliżu tak cennego przyrodniczo obszaru, temat ochrony środowiska jest dla nas priorytetem – mówi Małgorzata Dobies-Turulska, Dyrektor Sklepu IKEA w Gdańsku i dodaje – Największym wyzwaniem dla całej IKEA było przede wszystkim znalezienie i zaproponowanie naszym klientom bardziej zrównoważonych alternatyw dla jednorazowych produktów z plastiku. Realizacja tego zobowiązania to niełatwy, skomplikowany logistycznie oraz długi proces. Jednak wiemy, że dzięki temu możemy pozytywnie wpływać na planetę. Mobilizują nas do tego również mieszkańcy Gdańska oraz okolic, którzy są świadomi potrzeby troski o środowisko i starają się żyć w sposób bardziej ekologiczny. Dlatego aktywnie działamy w tej kwestii, skutecznie ograniczając zużycie jednorazowego plastiku.

Pozytywnie dla planety

Pierwszym sklepem w Polsce, w którym udało się to osiągnąć jest IKEA w CH Blue City. Kolejnym jest właśnie IKEA Gdańsk. Plastikowe produkty jednorazowego użytku w restauracjach i bistro IKEA zostały zastąpione papierowymi kubkami, sztućcami czy słomkami. Firma nadal poszukuje rozwiązań, które zmniejszają wpływ na klimat oraz są dobre zarówno dla ludzi, jak i środowiska. Testuje także zupełnie nowe pomysły, takie jak jednorazowe talerze z otrębów w IKEA w Jankach.

Dołączenie kolejnych partnerów do naszego programu „Gdańsk bez plastiku” to niezwykle istotny krok w stronę bardziej zrównoważonego świata. Współpraca z biznesem i lokalną społecznością to dowód na to, że wspólnie możemy zniwelować problem zaśmiecania jednorazowymi produktami z plastiku. Niezmiernie cieszymy się, że razem kreujemy lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent miasta Gdańsk.

Zrównoważone zobowiązanie

IKEA chce tworzyć zrównoważony biznes, pokazując, że rezygnacja z jednorazowego plastiku jest możliwa, a także inspirując do podobnych działań klientów i inne firmy. W swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju IKEA zobowiązuje się, że od 2020 roku artykuły jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takie jak słomki, sztućce, kubki i talerze, zostaną zastąpione alternatywnymi, bardziej przyjaznymi środowisku odpowiednikami.  Ponadto, wszystkie produkty IKEA i materiały opakowaniowe do 2030 roku powstać będą z surowców odnawialnych i/lub ponownie przetworzonych. Przykładami, które są dostępne już teraz są woreczki wielorazowe ISTAD czy powstałe z recyklingowych butelek PET fronty do zabudowy kuchennej KUNGSBACKA.


Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA i pięć Punktów Odbioru Zamówień, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 27 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

W roku finansowym 2019 ponad 30 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 118 mln wizyt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *