Uncategorized

Tydzień odpowiedzialnego biznesu 2016

1030x370 Zakończył się Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu zorganizowany przez CSRinfo. Konferencje odbyły się w 5 miastach: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu i Gdańsku. Miałam, przyjemność uczestniczyć w pierwszej konferencji, która odbyła się w Warszawie. Tematem przewodnim było raportowanie pozafinansowe i komunikacja CSR z różnych perspektyw.

Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu rozpoczął Kamil Wyszkowski – Dyrektor Generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact w Polsce. Opowiedział o 17 celach zrównoważonego rozwoju ustalonych 25-27 września 2015 roku w Nowym Jorku.

Skupił się na jedenastym z celów zrównoważonego rozwoju – Sustainable Cities and Communities, opowiadając jak stan powietrza miast wpływa na długość życia jego mieszkańców. Okazuje się, że najwięcej zanieczyszczeń w miastach nie pochodzi z przemysłu, a z małych gospodarstw domowych. Podkreślił też istotność edukacji ekologicznej, ale również to, że nie jest ona wystarczająca, jeśli nie będziemy przeciwdziałali biedzie, gdyż to ona powoduje, że ludzie palą śmieciami.

17 celów zrównoważonego rozwoju

Liliana Anam, Menedżer zarządzajacy CSRinfo przedstawiła wyniki badania “Raportowanie niefinansowe w Polsce 2016”. Opowiedziała o tym jak przez ostatnie 10 lat zmieniało się raportowanie, dowiedzieliśmy się m.in. tego, że wydano około 314 raportów, które prezentowały powyżej jednego obszaru (środowiskowego, społecznego itp.). W Polsce raportuje 109 organizacji, niektóre corocznie, inne co dwa lata, niektóre „raz na jakiś czas”. Raporty można znaleźć np. na stronie http://www.rejestrraportow.pl/

Najwięcej raportów wydała branża paliwowa (40), banki (38), przemysł spożywczy (37) oraz energetyczny (29), a najczęściej wybieranym standardem raportowania były: GRI, Global Compact, ISO 26000 i wytyczne OECD. Najczęściej raportującymi firmami w Polsce są: Bank Millenium, Orlen, CocaCola, Lotos, Orange i Kompania Piwowarska.   

Przypuszczalnie po wprowadzeniu obowiązku raportowania wzrośnie liczba raportów, zarówno tych dobrych jak i tych słabszych, na początku może być lekki chaos, ale z czasem pojawią się ugruntowane procesy raportowania.

Dalej Pani Liliana poprowadziła dyskusję „Raport i …co dalej? Komunikacja, wiarygodność i użyteczność raportów niefinansowych”.

Udział w niej wzięli:

Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu

dr Tomasz Wiśniewski, Wicedyrektor Działu Rozwoju Produktów Informacyjnych i Indeksów, GPW

Zbigniew Gajewski, Z-pca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan

Pani Mirella Panek-Owsianska mówiła o cechach raportu, które są potrzebne, żeby był czytelny (i „czytalny” ;)), czyli: 1. Kompletność, 2 Wiarygodność, 3. Komunikatywność. Zwróciła uwagę na to, że kiedyś raporty przypominały bardziej broszurki PRowe, a dziś są to obszerne dokumenty,  które warto promować w mediach równie mocno jak produkty firm. Doradziła, aby nie zostawiać raportowania na ostatnia chwilę, bo dobry raport pisze się długo, a samo raportowanie nie powinno być traktowane jako obowiązek, ale jako okazję by pokazać, jakie ciekawe rzeczy robi firma.

Pan Zbigniew Gajewski wskazał na ważną cechę raportu – wiarygodność, na potrzebę zrobienia realnych działań, czegoś „wystrzałowego”, co warto raportować, oraz że czasem warto skupić się na jednym obszarze i w nim wyróżniać, niż robić w każdym po trochu. Zwrócił uwagę, że gdy raportujemy działania firmy globalnej, to nie można skupiać się tylko na naszym podwórku. Podsumował przewrotnym zdaniem „Wyróżnij się albo Giń” 🙂

Doktor Tomasz Wiśniewski dodał, że bardzo istotna jest użyteczność raportu dla interesariuszy, powinien on być trochę inaczej wyprofilowany dla pracowników, akcjonariuszy czy inwestorów, bo poszukują oni innych informacji w raporcie.

CYMERA_20161025_112946Później o tym jak komunikować CSR w firmie opowiedziała Monika Kulik, Ekspert ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Orange Polska. Dowiedzieliśmy się ,jak ewoluowało podejście Orange do komunikacji wewnętrznej, jak poszczególne działy komunikują CSR w zależności od grupy docelowej, jaka jest filozofia działań komunikacyjnych,  a także o akcjach wewnętrznych i zewnętrznych firmy.

Następnie odbył się think tank łączący różnych interesariuszy, a także poruszony został temat Zarządzania ryzykami zrównoważonego rozwoju.

Wnioski

Zaczynający obowiązywać od stycznia 2017 roku obowiązek raportowania danych pozafinansowych dla części przedsiębiorstw jest tematem bardzo istotnym dla CSRu w Polsce. Wiele się zmieni w przyszłym roku i możemy spodziewać się wielu bardzo ciekawych raportów J na pewno wzrośnie zapotrzebowanie na usługę raportowania przez firmy zewnętrzne. Możliwym też jest, że podejmowanych będzie więcej inicjatyw, którymi warto będzie się pochwalić w raporcie, a te które dotąd komunikowano tylko wewnętrznie zostaną zaprezentowane poza firmą. Na pewno powstaną również „raporty” przypominające bardziej broszury PR i kilka robionych na ostatnią chwilę. Ale myślę, że to akurat tylko na początku, potem raporty będą reprezentowały coraz wyższy poziom, pojawi się więcej raportów zintegrowanych. Mam nadzieję, że raporty pozafinansowe oraz Respekt Index staną się ważniejszymi kryteriami podczas wyboru firm przez inwestorów, a sam CSR stanie się bardziej widoczny i obecny w strategiach firm.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *