Bez kategorii

17 PORTRETÓW, 17 AMBASADORÓW, 17 CELÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU – KALENDARZ LAVAZZA

Lavazza Calendar Group Photo (800x624)17 PORTRETÓW, 17 AMBASADORÓW, 17 CELÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU – KALENDARZ LAVAZZA STAJE SIĘ ARTYSTYCZNĄ TUBĄ DLA WYZWAŃ ONZ DOTYCZĄCYCH OCHRONY PLANETY DO 2030 r.
Lavazza zaprezentowała najnowszą edycję Kalendarza, którego motto brzmi: „2030: A Ty co robisz?”
Massimo Bottura, Jeremy Renner, Alexandra Cousteau, Andre Agassi i Carlo Petrini to jedni z 17 ambasadorów zrównoważonego rozwoju, którzy – w artystycznych portretach wykonanych przez Platona – zachęcają wszystkich, w tym obywateli, instytucje i przedsiębiorstwa, do pracy na rzecz osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Warszawa, 30 listopada 2017 r. – A Ty co robisz? – to bezpośrednie pytanie, postawione odbiorcom najnowszej edycji kalendarza Lavazza na 2018 rok, wybrzmiewa szerokim echem w 193 krajach członkowskich ONZ. Przypomina, że 2030 rok – data, do której według ONZ powinniśmy uczynić naszą planetę bardziej ekologiczną – zbliża się wielkimi krokami. W pewnym sensie rok ten nadszedł już dziś, w postaci 17 fotografii portretowych Platona, wyrażających hasło „2030: A Ty co robisz?”. Nowy kalendarz Lavazza to pierwszy globalny, artystyczny wyraz 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals — SDG). O celach tych, realizowanych poprzez konkretne działania, opowiada 17 wybranych przez Lavazzę ambasadorów zrównoważonego rozwoju – zaangażowanych w przekształcanie odpadów spożywczych w posiłki dla najbiedniejszych, plastikowych butelek w demokratyczne źródła światła, w edukację dzieci, zapewnianie szkoleń zawodowych dla młodych ludzi w trudnej sytuacji i kobiet spychanych na społeczny margines, ochronę mórz i bioróżnorodności, przeciwdziałanie zmianom klimatu i walkę o gospodarkę, prowadzoną w poszanowaniu życia i przyrody.

A Ty co robisz? Od kucharza Massimo Bottury do amerykańskiego aktora Jeremy’ego Rennera. Od walczącej o ochronę oceanów Alexandry Cousteau do Carla Petriniego, założyciela Slow Food. Od znakomitego tenisisty Andre Agassiego do dyrektora Sieci Rozwiązań na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju przy ONZ, Jeffreya Sachsa, twórcy Błękitnej Ekonomii Guntera Pauliego i współzałożyciela Rainforest Alliance Daniela Katza. 17 zdjęć Platona to portrety, które „zaglądają w duszę” ich bohaterów i każdego z nas, zadając nieuniknione pytanie: „2030: A Ty co robisz?”. W wyrazisty sposób uzmysławiają, że rok 2030 jest coraz bliżej, podczas gdy do osiągnięcia tak ważnych 17 celów została jeszcze długa i wyboista droga. Kalendarz Lavazza na 2018 rok – projekt artystyczny agencji Armando Testy – jest skierowanym do nas wszystkich wezwaniem do działania, przypominającym o zbiorowej odpowiedzialności.

„Pytanie zadane w tytule kalendarza Lavazza na 2018 rok jest bezpośrednie i celowo prowokacyjne: „A Ty co robisz?”. Wszyscy – obywatele, instytucje polityczne i społeczne, przedsiębiorstwa – wezwani są w ten sposób do udzielenia odpowiedzi, a przede wszystkim podjęcia działań na rzecz zmian na lepsze. 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ to sposób na ocalenie naszej planety. Rok 2030 zbliża się wielkimi krokami, a motywowanie ludzi do pozytywnych zachowań jest bardzo istotne” – powiedziała Francesca Lavazza, członek zarządu firmy. „Właśnie dlatego postanowiliśmy wesprzeć 17 Celów ONZ i po raz pierwszy nadać im artystyczną formę dzięki mistrzowi fotografii współczesnej, jakim jest Platon. Chcemy popularyzować uniwersalne zobowiązanie do podjęcia działań w perspektywie 2030 roku, zwiększać świadomość w zakresie związanych z tym tematów oraz podmiotów, które odgrywają kluczową rolę w osiąganiu tych celów. To jedyny sposób na to, aby zmobilizować ludzi – przede wszystkim młodych – do zmieniania świata na lepsze. Chcemy nieść przesłanie pozytywnej rewolucji, inspirować ludzi i przywracać im poczucie wspólnoty, aby nie tylko oczekiwać zmian, lecz także wprowadzać je w życie”.

Źródłem inspiracji dla kalendarza Lavazza „2030: A Ty co robisz?” był Jeffrey Sachs, profesor Uniwersytetu Columbia i specjalny doradca sekretarza generalnego ONZ Antóniego Guterresa ds. Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jeffrey Sachs jest jednym z ambasadorów zrównoważonego rozwoju, którego Platon sfotografował razem z jego żoną Sonią. Na zdjęciu przedstawieni są jako ambasadorzy Celu nr 17, jakim są Partnerstwa na rzecz celów (Partnerships for the goals”). „W 2015 r. wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ przyjęły Cele Zrównoważonego Rozwoju, aby chronić świat przed rosnącymi zagrożeniami destrukcji środowiska i prowadzić go w stronę dobrobytu, zdrowia, edukacji i pokoju” – wyjaśnia Jeffrey Sachs. „W dwa lata później wciąż daleko nam do realizacji tych 17 celów, które są wprawdzie ambitne, ale możliwe do osiągnięcia do 2030 r. Kluczowe znaczenie ma tutaj globalna współpraca, ponieważ przyjęte przez nas podstawowe zasady są ważne dla nas wszystkich – nie tylko dla rządów, lecz także dla osób prywatnych, przedsiębiorstw, uniwersytetów i społeczeństwa jako całości. Kalendarz Lavazza celebruje to globalne zaangażowanie i przypomina, o co toczy się gra. Mam nadzieję, a nawet przekonanie, że zainspiruje on wiele osób do zaangażowania się w ruch na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
17 ARTYSTYCZNYCH FOTOGRAFII DLA PLANETY

A Ty co robisz? To bezpośrednie, prowokacyjne pytanie zadane w kalendarzu Lavazza na 2018 rok, za sprawą obiektywu Platona niemal przenika w głąb duszy, sprawiając, że czujemy się w pewnym sensie nieswojo. Ten uznany brytyjski fotograf greckiego pochodzenia, określany jako „fotograf wielkich tego świata”, międzynarodową sławę zyskał m.in. dzięki niezwykłym portretom najsłynniejszych liderów świata polityki, biznesu, technologii i rozrywki. „Za pomocą kalendarza Lavazza ‘2030: A Ty co robisz?’ chcemy zaprezentować grupę kulturowych bohaterów i wyrazić uznanie dla ich zasług” – opowiada Platon. „Zgodnie z moją rolą aktywisty i kulturowego prowokatora, tym projektem próbowałem zainicjować poważną debatę na temat naszych standardów moralnych oraz znaczenia dobrego przywództwa. W kalendarzu nie ma negatywnych uczuć, nie szuka się winnych, jest tylko energia i pasja: jest to zatem pozytywna rewolucja. Mamy 17 wyjątkowych historii, które mogą być źródłem inspiracji oraz motywacji dla społeczności odpowiedzialnych globalnych obywateli, kierujących się empatią i głębokim szacunkiem dla służby”.
Pod kreatywnym przewodnictwem agencji Armando Testy, Lavazza postanowiła nadać twarz 17 Celom Zrównoważonego Rozwoju ONZ i opowiedzieć inspirującą historię na temat każdego z nich. „Po trzech latach fotografii Obrońców Ziemi – współczesnych bohaterów angażujących się w wyżywienie planety w sposób sprawiedliwy i zrównoważony w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji Południowo-Wschodniej – fotografia artystyczna wypowiada się teraz na temat potrzeby uniwersalnego zaangażowania w kwestie społeczne, której nikt nie może zignorować. Po takich mistrzach współczesnej fotografii jak Helmut Newton, Annie Leibovitz, David LaChapelle i Steve McCurry uznaliśmy Platona, wielkiego konesera duszy ludzkiej, za odpowiednią osobę do wyrażenia 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju w formie artystycznej narracji. 26. edycja kalendarza Lavazza to również powrót, po 16 latach, do czarno-białych zdjęć: w połączeniu z obiektywem Platona technika ta staje się bardzo nowoczesna. Zdjęcia mają bezpośredni, prosty styl i przedstawiają naszych bohaterów tak autentycznie, jak to tylko możliwe. Czarno-białe zdjęcia skłaniają do refleksji i głębokiego zamyślenia i doskonale nadają się do uniwersalnych tematów, takich jak zaangażowanie w ochronę naszej planety” – dodał Michele Mariani, dyrektor kreatywny w agencji Armando Testa.
POZYTYWNY RUCH NA RZECZ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Kalendarz Lavazza na 2018 rok (który można obejrzeć w Internecie pod adresem Calendar.lavazza.com) zachęca obywateli, przedstawicieli instytucji i przedsiębiorstw oraz wszystkie podmioty społeczeństwa obywatelskiego, do zapoznania się z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ i rozszerzenia zasięgu tych celów do roku 2030. Każdy może zgłosić się na ambasadora zrównoważonego rozwoju i pomagać popularyzować pozytywny ruch na rzecz odpowiedzialności w mediach społecznościowych, używając hashtagu #2030whatareUdoing.

ROK 2030: A TY CO ROBISZ?

O firmie Lavazza

Założona w 1895 roku w Turynie firma jest własnością rodziny Lavazza od czterech pokoleń. Obecnie Grupa Lavazza zajmuje szóste miejsce wśród największych światowych producentów kawy, a swoją działalność prowadzi poprzez sieć oddziałów i autoryzowanych dystrybutorów w ponad 90 krajach na całym świecie, przy czym eksport stanowi około 55% produkcji firmy. Lavazza zatrudnia łącznie około 3000 osób, a jej obrót wynosi ponad 1,4 mld € (dane szacunkowe za 2015 rok). Już na początku swego istnienia Lavazza opracowała koncepcję tworzenia blendów, czyli łączenia różnych rodzajów kawy z różnych obszarów geograficznych, i nadal jest to cecha charakterystyczna dla wszystkich produktów firmy. Lavazza posiada 25-letnie doświadczenie w produkcji i sprzedaży kawy porcjowanej oraz urządzeń do jej parzenia, była też pierwszą włoską firmą oferującą ekspresy i kawę w kapsułkach. Firma działa we wszystkich segmentach biznesowych, zapewniając produkty do domów, biur oraz obiektów gastronomicznych. Markę Lavazza wyróżniają liczne inicjatywy i realizowane projekty partnerskie, które zgodnie ze strategią firmy budują świadomość marki w skali międzynarodowej. Przykładowo w dziedzinie sportu są to turnieje wielkoszlemowe, a w dziedzinie kultury i sztuki współpraca z prestiżowymi muzeami, takimi jak Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku czy Musei Civici Veneziani w Wenecji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *