Unilever ogłasza nowe zobowiązania na rzecz świata bez odpadów
Unilever producent marek takich jak Dove, Axem Ben & Jerry’s, Lipton i Hellmans, ogłosił nowe, ambitne zobowiązania, dzięki którym ograniczy produkcję plastiku i jednocześnie aktywnie przyczyni się do budowania gospodarki obiegu zamkniętego.
Unilever zobowiązał się, że do 2025 roku:
- zmniejszy o 50% ilość używanego plastiku poprzez redukcję plastikowych opakowań o ponad 100 000 ton oraz zwiększenie użycia tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu
- pomoże zebrać i przetworzyć więcej plastikowych opakowań niż sprzedaje
Unilever realizuje swoje zobowiązania, którym jest dążenie, by do 2025 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych nadawały się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Ponadto, co najmniej 25% tworzyw sztucznych wykorzystywanych do produkcji opakowań będzie pochodzić z recyklingu.
Plastik ma swoje miejsce, ale nie jest to środowisko naturalne. Jedynym rozwiązaniem na eliminację odpadów z tworzyw sztucznych jest podejmowanie szybkich i radykalnych działań na każdym etapie cyklu produkcji i przetwarzania tworzyw sztucznych tworzyw sztucznych. – podkreśla Alan Jope, CEO Unilever – Naszym punktem wyjścia jest projektowanie, zmniejszanie ilości zużywanego plastiku, a następnie upewnianie się, że to, co wytwarzamy, coraz częściej pochodzi z recyklingu. Dokładamy wszelkich starań, aby wszystkie nasze opakowania z tworzyw sztucznych nadawały się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Wymaga to gruntownego przemyślenia naszego podejścia do opakowań i produktów. Zobowiązuje nas to do szybkiego wprowadzania nowych i innowacyjnych materiałów oraz do zwiększania skali nowych modeli biznesowych, takich jak formaty ponownego użycia i napełniania.
Zobowiązanie wymaga od firmy także zaangażowania się w procesy odpowiedniego gromadzenia i przetwarzania plastiku, które mają objąć około 600 000 ton plastiku rocznie. Zostanie to zapewnione dzięki licznym inwestycjom i lokalnym partnerstwom. Wszystkie działania zostaną podjęte w celu poprawy infrastruktury gospodarki odpadami w państwach, w których Unilever prowadzi działalność.
Alan Jope dodaje: Naszą wizją jest świat, w którym wszyscy pracują razem nad tym, by tworzywa sztuczne pozostały w gospodarce, poza środowiskiem. Nasz plastik – to nasza odpowiedzialność, dlatego jesteśmy zobowiązani do odzyskania go więcej niż sprzedajemy w ramach dążenia do gospodarki obiegu zamkniętego. Jest to trudne, ale ekscytujące zadanie, które pomoże zwiększyć globalny popyt na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu.
Ellen MacArthur, założycielka Ellen MacArthur Foundation, mówi: Dzisiejsze oświadczenie Unilever jest znaczącym krokiem w tworzeniu gospodarki obiegu zamkniętego tworzyw sztucznych. Poprzez eliminację niepotrzebnych opakowań dzięki innowacjom, takim jak ponowne użycie, napełnianie i produkcję koncentratów przy jednoczesnym zwiększeniu wykorzystania plastiku z recyklingu, Unilever demonstruje, jak firmy mogą odejść od pierwotnych tworzyw sztucznych. Wzywamy innych do podążania tą ścieżką, aby wspólnie wyeliminować niepotrzebny plastik, poprzez wprowadzanie innowacji. Finalnie, to czego do czego musi dążyć to gospodarka obiegu zamkniętego, gdzie opakowania plastikowe nigdy nie stają się odpadami.
Od 2017 roku Unilever zmienia swoje podejście do opakowań z tworzyw sztucznych podejmując
działania pod hasłem „Less, Better, No”. Realizując dążenia do zmniejszenia
plastiku, firma odkryła nowe sposoby pakowania i dostarczania produktów. Na
początku lata Unilever ogłosił wprowadzenie nowego produktu Cif Eco-refill,
którego formuła pozwala na zmniejszenie plastiku o 75% w porównaniu do zużycia
standardowych środków czystości. Ponadto, w Azji Południowo-Wschodniej
wprowadzono stacje do napełniania szamponów i detergentów, które są dostępne w
lokalnych sklepach, uniwersytetach i mobilnych automatach.
Poszukiwania możliwości zmian tworzyw sztucznych na „lepszy” plastik doprowadziły do opracowania innowacyjnego pigmentu. Nowa formuła składu opakowań Axe (Lynx) i TRESemmé sprawia, że trudno wykrywalny dotychczas czarny plastik może zostać poddany recyklingowi. Z kolei „butelka festiwalowa” marki Lipton została wykonana w 100% z przetworzonego tworzywa sztucznego, który został zebrany przy użyciu systemu depozytowego.
Jako realizację zmian „No Plastic” Unilever wprowadził na rynek nowości takie, jak kostki szamponu, tabletki do pasty wielokrotnego użytku, kartonowe patyczki dezodorantowe i bambusowe szczoteczki do zębów. Firma dołączyła również do platformy Loop, która bada nowe sposoby dostarczania i odbierania produktów wielokrotnego użytku z domów konsumentów.
O podjętych działaniach i realizacji celu opowiadają pracownicy Unilever na czele z CEO Alan Jope: https://www.youtube.com/watch?v=tmZi-w95xk8&feature=youtu.be
O Unilever:
Unilever jest jednym z wiodących,
światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do
higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie
190 krajów, docierając do 2,5 miliardów konsumentów dziennie. Zatrudnia 169 000
pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 52,7 mld. euro. Ponad
połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (57%).
Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil,
Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s,
Magnum i Lynx.
Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” zakłada:
- Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020;
- Zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030;
- Poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.
USLP tworzy wartość, napędzając wzrost i zaufanie, eliminując koszty i zmniejszając ryzyko. Marki, wspierające zrównoważone życie rosną o 46% szybciej niż reszta działalności i zapewniły 70% wzrostu firmy w 2017 roku.
Firma Unilever została uznana za lidera w branży, w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2018 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz siódmy z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2017 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility. Firma Unilever otrzymała cztery oceny A w zakresie zmian klimatycznych, wody, lasów i zaangażowania dostawcy w raporcie Global Supply Chain z 2018 roku. Unilever zdeklarował, że do 2030 r. zredukuje do zera poziom emisji dwutlenku węgla i będzie produkował własną energię. Dodatkowo firma zagwarantowała, że do 2025 roku, 100% opakowań z tworzyw sztucznych będzie w pełni nadających się do ponownego użycia, recyklingu lub do kompostowania.
Więcej informacji na temat firmy Unilever i poszczególnych marek można znaleźć pod adresem: www.unilever.com. Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć pod adresem: www.unilever.com/sustainable-living/.