Działania CSR ukierunkowane na dobro zwierząt –czyli co firma może zrobić dla zwierząt i jak to połączyć z działalnością organizacji?
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu kojarzona jest głównie z działaniami na rzecz pracowników, społeczności lokalnej, często z ekologią lub działalnością charytatywną na rzecz dzieci lub potrzebujących. Niewiele osób kojarzy działania CSR z akcjami na rzecz zwierząt, ale firmy powoli zaczynają włączać do swoich strategii również pomoc braciom mniejszym.
Według badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jeśli już polskie firmy decydują się na realizację działań CSR to dominuje u nich przede wszystkim: troska o relację z konsumentem (74% wskazań) i z pracownikiem (72%) oraz poprawa organizacji pracy w firmie (66%). Zdecydowanie mniejszą wagę przywiązują one do działań skoncentrowanych wokół przestrzegania praw człowieka (20%), ochrony środowiska naturalnego (20%) oraz zaangażowania społecznego (11%). [1] Puls HR
Wśród działań CSR’owych firm możemy już dziś znaleźć wiele akcji poświęconych zwierzętom. Najczęściej kojarzy się z nimi firmy, które w swojej działalności zajmują się produkcją artykułów dla psów czy kotów, które z racji swoich możliwości często wspierają schroniska lub organizacje pro zwierzęce. Jednak powiązać działalności firmy z działaniami na rzecz zwierząt można na wiele sposobów. Firmy angażują się w ochronę zagrożonych gatunków i ich siedlisk, w akcje przeciw przemocy wobec zwierząt lub promujących odpowiedzialną adopcję. W ramach wolontariatu w wielu firmach organizuje się zbiórki karmy i funduszy dla czworonożnych przyjaciół. Niektóre firmy idą o krok dalej dając pracownikom możliwość przychodzenia do biura ze swoimi podopiecznymi lub prowadząc programy edukacyjne. Gama możliwości jest bardzo szeroka. Zapraszam do zapoznania się z licznymi przykładani dobrych praktyk na rzecz zwierząt.
Jest jeden aspekt, pod którym zwierzęta przewyższają człowieka -ich łagodne, spokojne cieszenie się chwilą obecną. Arthur Schopenhauer
ADOPCJA
Firma IKEA, która zajmuje się produkcją i sprzedażą mebli, zaangażowała się w akcję wsparcia aktywnej adopcji psów ze schroniska. W sklepach pojawiły się tekturowe wizerunki czworonożnych przyjaciół, które symbolizowały prawdziwe psiaki i koty szukające domów. Akcja zwracała uwagę klientów na to, że do stworzenia domu i pełnej rodziny brakuje tylko czworonożnego przyjaciela. Pierwsza akcje wykorzystująca ten sposób promocji adopcji odbyły się w IKEA w Singapurze oraz Arizonie -w Polsce sklep IKEA Katowice wraz z Fundacją Przystanek Schronisko przeprowadził akcję “POKOCHAJ!” [2] https://youtu.be/bMykFWELFcg
Akcję skupioną na odpowiedzialnej adopcji prowadzi również firma Nestle dywizja Purina. Wieloletnim partnerem organizacyjnym akcji jest fundacja VIVA!, a merytorycznym organizacja szkoleniowa behawiorystów COAPE [http://www.adopciaki.pl/o-programie ]. Celem akcji jest promocja odpowiedzialnej i bezpiecznej adopcji, prowadzona jest na bieżąco baza zwierząt, które szukają domów. Zwierzęta korzystając z opieki behawiorystów i trenerów, odbywają minimum 3 tygodniowy okres adaptacyjny w domu tymczasowym, gdzie przygotowują się do warunków domowych i są rozpoznawane jego potrzeby i preferencje, co wpływa na profil zwierzęcia. Ważnym elementem jest umowa, oraz obowiązkowe znakowanie i sterylizacja adoptowanych zwierząt, która chroni przed rozwojem bezdomności. [3] Adopciaki.pl można również wesprzeć 1% podatku.
OCHRONA GATUNKÓW
Firma Carlsberg doskonale połączyła jeden ze swoich produktów – piwo Harnaś z ochroną Orła Przedniego. Akcja wpasowała się w konwencję promocji piwa Harnaś, które kojarzone jest z Tatrami. We współpracy z Tatrzańskim Parkiem Narodowym od 2013 roku prowadzony jest program ochrony Orła Przedniego. Konsumenci kojarzą tą akcję (reklamę, gdy przy postaci Harnasia przysiada orzeł) dzięki czemu wzrasta świadomość potrzeby wsparcia tego gatunku, który jest tak ważnym symbolem dla Polski. [4] [5] PGE – postawiło na ochronę bioróżnorodności, ponieważ w swojej działalności wykorzystują turbiny wiatrowe, podjęto kroki mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa ptakom, które na turbinach budowały gniazda. Aby turbiny nie stanowiły dla nich niebezpieczeństwa montuje się systemy, które uniemożliwiają zakładanie gniazd na wiatrakach. Firma dba również o bociany, które budują gniazda na słupach od linii elektrycznych. Aby zapewnić im warunki rozrodu i wychowywania piskląt, na szczytach słupów pojawiły się specjalne stelaże umożliwiające bezpieczne zakładanie gniazd. [6]
Firma Haagen-Dazs, zaangażowała się w ochronę pszczoły miodnej (miód jest niezbędnym składnikiem potrzebnym do produkcji lodów), firma stworzyła stronę za pośrednictwem której wspierano badania nad ochroną populacji pszczół miodnych. Można było na niej wesprzeć akcję i dowiedzieć się więcej o życiu pszczół, ich znaczeniu dla świata i dla łańcucha dostaw wielu produktów spożywczych. [7] [8]
Sieć komórkowa Plus przy współpracy ze Stacją Morską Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego oraz WWF, od wielu lat jest zaangażowana w projekt reintrodukcji foki szarej do Bałtyku, Plus wspiera zakup transmiterów satelitarnych, które umożliwiają śledzenie tras fok objętych programem, a wspólne starania firmy i organizacji pozarządowych sprawiły, że coraz więcej osobników wraca na polskie wybrzeża, a populacja fok powiększa się. [9]
ZBIÓRKI
Starbucks prowadzi akcje „Przytul zwierzaka przy kawie” w ramach której bariści kawiarni zachęcali do adopcji zwierząt z lokalnych schronisk. Pojawiły się tablice ze zdjęciami i opisem historii psów, które czekają na nowy dom, a także kosze do których można było wrzucać produkty dla psów: karmę, smycze lub zabawki. Wielu pracowników kawiarni wspiera schroniska w ramach wolontariatu pracowniczego. [10] [11]
Tesco i Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Zwierząt OTOZ Animals prowadzą cykliczną akcję charytatywną „Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę”. Przez określony czas 10% ze sprzedaży karmy marki Tesco jest przekazywane na rzecz schronisk dla zwierząt. O tym, które schronisko zostanie wsparte w danej edycji decydują internauci w głosowaniu internetowym. Dodatkowo w sklepach Tesco prowadzona jest zbiórka karmy da zwierząt. W akcje od lat angażuje się wielu znanych polskich aktorów i aktorek. [12]
Firma Elavon zajmująca się obsługą terminali płatniczych w ramach wolontariatu pracowniczego organizuje comiesięczne wyjścia do schroniska. Pracownicy w soboty, jadą wspólnie grupą wyprowadzić psy na spacery. Oprócz tego prowadzone są każdorazowo zbiórki karmy i funduszy na rzecz podopiecznych schroniska.
PIES W BIURZE
Od kilkunastu lat Purina w USA pozwala swoim pracownikom oficjalnie przychodzić do biur ze swoimi pupilami na ściśle określonych zasadach. Ta bliska sercu wszystkich psiarzy propozycja dla pracowników jest dostępna w Purina oddział Polska od wiosny 2016. Jest to jedna z nielicznych firm, gdzie można przyjść do biura ze swoim czworonogiem. Program “Pets@Work” pozwolił na pojawienie się w biurze grupy kilku łagodnych i puchatych pracowników. Obecność zwierząt pozytywnie wpływa na atmosferę w biurze, podrapanie psa za uchem i kilka wesołych merdnięć ogonem potrafi szybko zmniejszyć stres i wywołać uśmiech na twarzy.
Psi pracownicy przeszli szereg szkoleń oraz „okres próbny”, kiedy obserwowano ich zachowanie w przestrzeni biurowej. Psy otrzymały specjalne „paszporty”, które uprawniają je do przychodzenia do biura ze swoimi właścicielami, przebywają one w określonych przestrzeniach biura, aby Ci pracownicy, którzy nie chcą spotkać na swojej drodze psa, mogli bez oporów poruszać się po biurze. [13] Procedura zgodnie z którą prawie 10 psów (na 50 pracowników w dywizji w Polsce) może regularnie przychodzić do biura określa nie tylko częstotliwość przychodzenia, ale także gwarantuje bezpieczeństwo pracownikom którzy z psami w biurze nie chcą się spotkać. Misją firmy jest propagowanie programu, firma chętnie dzieli się materiałami i rozwiązaniami, jakie zastosowano wprowadzając program w Polsce i zagranicą. [13][14]
Więcej informacji na temat tego jak wprowadzić zwierzęta do biura, toolkit dla pracowników i pracodawców oraz rady jak dostosować biuro znajdziecie na stronie: https://www.purina.com/better-with-pets/pets-at-work 🙂
WETERYNARIA
MSD Animal Health brytyjska firma oferująca leki i szczepionki dla zwierząt wykorzystują swoje możliwości w ramach programu ‘Afya Serengeti’ w Tanzanii. Każdego roku firma przekazuje około 200.000 dawek szczepionki przeciwko wściekliźnie. Wspiera w ten sposób kampanię mającą na celu profilaktykę oraz zwalczanie wścieklizny w populacji psów na Serengeti. Ma to duże znaczenie zarówno dla ludzi tam żyjących jak i dla populacji dzikich psów Parku Narodowego Serengeti, która została bardzo przetrzebiona przez chorobę i przed rozpoczęciem programu była bliska wyginięcia. [15]
Kolejnym krokiem w zwiększaniu świadomości i odpowiedzialności firm, które zajmują się produkcją żywności powinny być zasady wyboru dostawców pod względem ich podejścia do dobrostanu zwierząt. Są to jednak bardzo odległe plany, kiedyś jednak nierealnym wydawało się wymaganie od dostawców poszanowania środowiska lub społeczności lokalnych. To od największych firm zaczyna się rewolucja, to one wymagając od dostawców odpowiedzialności w danych obszarach sprawiają, że staje się to częścią strategii, i tak kolejne etapy łańcucha dostaw stają się coraz bardziej odpowiedzialne. Firmy mają bardzo duże pole do działań, nie muszą to być wielkie akcje, każde działanie, które wspiera naszych braci mniejszych ma ogromne znaczenie. Warto pamiętać, że “Adoptując jednego psa nie zmienisz całego świata, ale zmienisz świat tego psa” 🙂
Źródła: 1. http://www.pulshr.pl/csr/oto-co-trzeba-uwzglednic-w-strategii-csr,25570.html 2. http://www.ikea.com/ms/pl_PL/pokochaj/o-akcji.html 3. http://www.adopciaki.pl/o-programie 4. http://www.carlsbergpolska.pl/media/Najnowsze/Pages/Harnas_sponsorem_tatrzanskich_orlow.aspx 5. http://www.carlsbergpolska.pl/ 6. http://www.gkpge.pl/csr/srodowisko/ochrona-bioroznorodnosci 7. https://crisiscomms.wordpress.com/2011/07/09/haagen-dazs-and-honey-bees-case-study-summary/ 8. http://www.socialbrite.org/2010/04/22/4-examples-of-corporate-social-responsibility-done-right/ 9. http://gsmonline.pl/artykuly/dzialania-csr-orange-najlepszy-play-najmniej-zaangazowany-spolecznie 10. http://csr.pl/article/1216/ 11. http://www.24kurier.pl/aktualnosci/wiadomosci/barisci-dla-zwierzat/ 12. http://otoz.pl/pomoz-zwierzetom-przetrwac-zime-z-animals-i-tesco/ 13. http://nestle.media.pl/pr/320839/pets-work-czyli-jak-sie-pracuje-z-psem-w-biurze 14. https://www.purina.com/better-with-pets/pets-at-work 15. http://www.msd-animal-health.co.uk/company/csr.aspx
2 Comments
~Kasia
Akcje ze zwierzętami to chyba jedyne w jakich chętnie bym uczestniczyła, szkoda ze jest ich tak mało i nie w każdej firmie 🙂
Pingback: