IV Kongres Różnorodności relacja
3 października 2017 r. w warszawskim Och-Teatrze odbyło się coroczne święto praktyków i entuzjastów różnorodności i włączania społecznego. IV Kongres Różnorodności „O tolerancji” obfitował w ciekawe dyskusje nad postawami społecznymi oraz pomysłami sprzyjającymi budowaniu i wzmacnianiu otwartości na różnorodność w miejscu pracy, przestrzeni publicznej czy dyskursie publicznym. Wydarzenie, od 4 lat organizowane przez platformę BE.NAVIGATOR oraz firmę Henkel Polska, zgromadziło niemal
300 uczestników (w przestrzeni teatru oraz poprzez transmisję on-line).
Gości Kongresu powitała z ekranu Krystyna Janda w przygotowanym specjalnie na potrzeby wydarzenia materiale video poświęconym tolerancji i akceptacji dla odmienności poglądów.
Gospodarze wydarzenia również podkreślali rolę otoczenia społecznego i kondycji idei różnorodności w Polsce:
– Biznes nie działa w próżni. Różnorodność zmienia sposób, w jaki ludzie wchodzą ze sobą w interakcje, komunikują się, zarządzają organizacją. Różnorodność pozwala nam dostrzec w ludziach to, co jest dobre
i wartościowe – powiedziała, witając gości, Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej Henkel Polska.
– Nie będzie szacunku w organizacjach, jeśli nie będzie szacunku dla różnorodności. Tylko wtedy, gdy
w organizacjach jest miejsce na szacunek dla innego człowieka, jest też szansa na współpracę. Jeśli pigułki inspiracji, jakie w Państwach zasialiśmy przyniosą nowe sojusze, nowe partnerstwa i otwartość na dialog,
to znaczy, że osiągnęliśmy nasz cel – dodał Paweł Niziński, CEO firmy BETTER., wydawcy platformy BE.NAVIGATOR.
Konieczność angażowania każdego pracownika w działania organizacji i rolę potencjału różnorodności niezbędnego dla innowacji i kreatywności zespołu podkreślała także Louise Pulford, gość specjalny wydarzenia.
– Różnorodność jest kluczem do budowania kultury opartej na innowacjach społecznych i efektywnego tworzenia prawdziwego dialogu z pracownikiem. Obecnie po prostu nie stać nas na to, by w naszych organizacjach nie było różnorodności – podkreśliła dyrektorka Social Innovation Exchange (SIX).
Publiczność zgromadzona w Och-Teatrze i śledząca wydarzenie online zapoznała się także z wynikami badania opinii[1] przeprowadzonego na potrzeby IV Kongresu Różnorodności pt. „Obecność tolerancji dla różnorodności w społeczeństwie polskim 2017 roku”. Wynika z niego między innymi, że tolerancja i akceptacja dla różnorodności jest zdecydowanie wyższa w miejscu pracy niż w życiu osobistym, że większość społeczeństwa widzi równość szans w kraju jako pozostawiającą wiele do życzenia oraz że kobiety są bardziej otwarte na różnorodność niż mężczyźni, zarówno w miejscu pracy, jak i w życiu osobistym. Szczegółowe wyniki badań zostaną opublikowane w najbliższym czasie.
IV Kongres Różnorodności to także trzy ważne debaty dotykające różnych aspektów różnorodności.
Podczas pierwszej z nich, stanowiącej komentarz do zaprezentowanych wyników badania opinii społecznej, Anna Kobierska z Henkel Polska, Wojciech Eichelberger, psycholog i psychoterapeuta, Katarzyna Wierzbowska, prezeska Sieci Przedsiębiorczych Kobiet oraz Katarzyna Nowak z Grupy Orbis a także moderatorka – Zuzanna Ziomecka, dyskutowali na temat korzyści wynikających z kobiecego stylu zarządzania oraz szukali sposobów na wdrażanie rozwiązań inkluzyjnych w organizacjach. W debacie poświęconej tworzeniu otwartych miast, Alicja Knast – dyrektorka Muzeum Śląskiego oraz Jakub Szczęsny – architekt, rozmawiali na temat tożsamości miejskiej i metod wzmacniania wielokulturowości we wzmacnianiu miejskiego potencjału. Wątki tożsamości
i otwartości społecznej poruszone były również w debacie dotyczącej języka współczesnych mediów, w której Kuba Wygnański – prezes zarządu Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Maria Cywińska – socjolożka internetu oraz Maciej Piwowarczuk – storyteller i dokumentalista, szukali rozwiązań dla wzmacniania edukacji językowej i wrażliwości na słowa.
Wydarzenie zamykał organizowany już po raz drugi przegląd dobrych praktyk „Praktycy o Różnorodności”. Uczestnicy Kongresu poznali inspirujące przykłady rozwiązań na zarządzanie różnorodnością w organizacjach.
W uznaniu za dobre praktyki na rzecz promowania różnorodności w swoich organizacjach, wyróżnieni zostali
i przed publicznością wystąpili przedstawiciele oraz przedstawicielki, pięciu organizacji: EY Polska, Dentsu Aegis Network Polska, Volkswagen Motor Polska, Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ oraz Roche Polska Sp. z o.o .
Werdykt prac Jury odczytała Marzena Strzelczak, Dyrektorka Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przedstawicielka Jury Przeglądu:
– Budowanie otwartych na różnorodność miejsc pracy staje się powoli koniecznością dla organizacji, którym zależy na rozwoju, a dla tych, które szukają innowacji, jest to po prostu nieodzowne. Ważne, że organizatorom Kongresu udało się stworzyć przestrzeń, w której zwolennicy zarządzania różnorodnością mogą wspólnie szukać rozwiązań, także poza murami swoich organizacji – powiedziała Marzena Strzelczak. Niemniej jednak, mamy wciąż dużo do zrobienia
– z przeprowadzonych na zlecenie Karty Różnorodności badań wynika, że ponad 50% polskich przedsiębiorców nie słyszało o czymś takim, jak zarządzanie różnorodnością – dodała.
IV Kongres Różnorodności „O tolerancji” dobiegł końca, ale troska organizatorów o propagowanie różnorodności wciąż trwa. W ramach cyklu „Potencjał różnorodności” dostępnego na platformie www.be-navigator.pl będzie można znaleźć dobre praktyki zarządzania diversity w organizacjach (w tym praktyki prezentowane w ramach pokazu „Praktycy o różnorodności” oraz praktyki zebrane od uczestników podczas wydarzenia).
Kongres Różnorodności organizowany jest przez platformę BE.NAVIGATOR i Henkel Polska.
Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęła Karty Różnorodności, koordynowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Patronami medialnymi Kongresu byli: BIZON – Biznes Odpowiedzialny i Nowoczesny, Business&Prestige.pl, Employerbranding.pl, Kampaniespołeczne.pl, nienieodpowiedzialni.pl,
Personel i Zarządzanie, proto.pl, Tebaby.pl
Więcej informacji (w tym materiały video oraz zdjęcia z Kongresu) dostępne będą wkrótce pod adresem: http://be-navigator.pl/pl/kongres-roznorodnosci/
* * *
Kongres Różnorodności to konferencja tematyczna organizowana od 2013 r. Każdego roku zrzesza szerokie grono specjalistów, ekspertów, praktyków, przedstawicieli biznesu, organizacji pozarządowych, świata nauki i mediów wokół tematu zarządzania różnorodnością. Kongres organizowany jest z inicjatywy firmy Henkel Polska oraz platformy BE.NAVIGATOR.
Partnerzy:
Henkel jest firmą globalną, o zrównoważonej i różnorodnej ofercie produktów i usług. Dzięki wiodącym markom, innowacjom i technologiom spółka zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno
w sektorze przemysłowym jak i dóbr konsumpcyjnych. Henkel Adhesive Technologies (dział klejów budowlanych i konsumenckich oraz technologii dla przemysłu) jest światowym liderem rynku klejów. Działy Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) oraz Beauty Care (kosmetyków) zajmują wiodące pozycje na wielu rynkach świata i w wielu grupach asortymentowych. Firma, założona w 1876, działa i odnosi sukcesy od ponad 140 lat. W 2016 Henkel odnotował przychody ze sprzedaży na poziomie 18,7 mld oraz skorygowany zysk operacyjny na poziomie 3,2 mld EUR. Wartość przychodów ze sprzedaży trzech najważniejszych marek Henkla – Persil, Schwarzkopf oraz Loctite – przekroczyła
6 mld EUR. Firma zatrudnia na całym świecie ok. 50 000 pracowników, tworzących zaangażowany
i zróżnicowany zespół, o silnej kulturze korporacyjnej, wspólnym systemie wartości i dążeniu do kreowania trwałej wartości. Jako uznany lider zrównoważonego rozwoju Henkel zajmuje czołowe miejsca w wielu międzynarodowych indeksach i rankingach. Akcje uprzywilejowane spółki wchodzą
w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX. Więcej informacji na www.henkel.com oraz www.henkel.pl
BE.NAVIGATOR – interaktywna platforma tematyczna poruszająca zagadnienia związane z CSR, zrównoważonym rozwojem i innowacjami społecznymi. Znajdują się na niej najświeższe komentarze, opinie i artykuły przygotowane przez praktyków i teoretyków podzielone na obszary tematyczne. Realizatorem platformy jest BETTER. (dawniej Goodbrand), firma, która zajmuje się rozwiązywaniem problemów na styku biznesu i społeczeństwa w procesie dialogu społecznego, a także tworzeniem innowacji produktowych i serwisowych w biznesie z włączeniem aspektu społecznego i środowiskowego (post CSR).
[1] Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Kantar Millward Brown we wrześniu b.r. na grupie 1002 pracujących mieszkańców Polski